8 oktober 2010

TEMA Ansvar

Mamma? Jag? Du skojar. Jag är bara lite rundnätt…
Magont? Nja…lite, men det har jag haft länge.
P-piller? Men mamma…det skaffade ju jag för länge sedan, och faktiskt skall Pontus och jag gifta oss.
Vadå bara femton? Men du då som skaffade mig när du var sjutton…babbla inte om ansvarslös. Alla säger att det är ditt fel att pappa stack. Förresten står det i tidningarna att p-piller är farligt, och du vill väl inte att jag skall dö?

Ja, ja tjatmoster jag ska. Vill…vill…vill du följa med? Det…det…det vore jättegulligt. Tror du att det är okej om du tar ledigt då?
Faan , nu ringer det…vänta lite.
Det var Pontus…han kommer om en stund.
Ja, han är go…mycket snällare än Lars som jag dejtade förut.
Ja jag förstår. Hälsa Lotta från mig.
Oj förlåt sade jag inte det? Vänta lite skall jag kolla i almanackan…
Ja, ja…jag skall skynda mig.
Jag har så mycket skräp i väskan…här…den 24 maj klockan 13.00 skall jag dit. Är det en bra dag för dig? Annars kan jag byta.
Ja, hejdå mamma. Du…en sista fråga bara…blev…blev du glad då du fick reda på att du var gravid?
Trots att pappa blev arg?
Men, varför stöttade inte mormor och morfar dig? Du var ju deras flicka?
Ja , jag tycker också att det är tråkigt att jag aldrig fick träffa dem. Joel saknar dem nog mer än jag. Ja du vet ju hur brorsan är…släktkär som faan.
Ja, ja…jag vet…jag skall inte älta. Hursomhelst så är de döda nu. Men mamma…gråt inte…snälla du…vi har ju varandra vi tre.
Mm…älskar dig också. Ha en bra dag…Puss.

5 kommentarer:

  1. Bra känsla i dialogen. Den skildrar jättebra hur man pratar, så där lite fram och tillbaka och att en fråga inte alltid följs av ett rakt svar.

    SvaraRadera
  2. effektivt berättad enväg kommunikation.
    Känns som man tjuvlyssnar på ett samtal på en buss.

    SvaraRadera
  3. Jag beblandar mig genast i tjuvlyssnarskaran. Det kändes äkta. :-)

    SvaraRadera
  4. Kreativt sätt att skildra ämnet i en ensidig dialog.
    Kändes väldigt äkta för snatta Kaliwarras åsikt.

    SvaraRadera
  5. ...intresseväckande sätt och verklighetstrogen dialog om ett stort ansvar. Barn!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...