22 december 2010

Dagboksinlägg 22 dec


Tjenixen!
Har ni drunknat i all snön därute?
Här i Grödinge hade vi 22 minus inatt, så imorse var det tji i helskotta att få upp dörrarna på bilen. Men bra karl/kvinna reder sig själv...jag hämtade hårtorken + skarvsladd och satte igång. Det tog inte många minuter innan problemet var löst. De andra dörrarna fick jag slå upp inifrån.

Idag var jag till bvc med Zabine och Hampuz.
I vanliga fall brukar barnen roa sig med att tävla om vem som ser mest röda bilar, men idag tävlades om något helt annat...nämligen hur många bilar som kört av vägen. Störst jubel orsakade en stor lastbil som helt sonika plöjt rätt ned i diket.
På bvc:t mättes och vägdes lilleman som inte alls ville vara naken, och plötsligt blev vansinnigt blyg när han skulle bevisa hur duktig han var på att prata. Ha, ha...syrran babblade desto mer och berättade allt om vår tillbyggnad härhemma, och hur duktig hon var på att stå på ett ben.
Lilleman öppnade munnen efter några minuter och sade bara det nödvändigaste, för att när vi kom utanför bvc;ts dörr bryta ut i en enorm munsvada. De är roliga de små liven.

Efter Mac Donalds åkte vi till järnaffären och inhandlade ett antal ficklampor.
När jag står därinne på affären och spanar på olika sorter får jag plötsligt en novelltext om troll i huvudet, och letar febrilt efter en pappersbit tills jag inser att mobilen fungerar perfekt att skriva ned anteckningar på.
Hemma står snickaren och jobbar på taket, men det är isande kallt och jag skyndar mig in.
Efter att jag langat in alla varor går jag och småttingarna över till grannen. Jag hjälper henne att slinga håret medan vi pratar om hemsidor, hundar och snö.

När jag kommer tillbaka hem ser jag att äldsta grabben är blossig om kinderna...jaha...feber tänker jag, och visst är det så. Det kanske blir en lugn jul i hemmets vrå för oss. Nåja, vad är väl julafton egentligen? En helt vanlig dag som upphaussats av smarta köpmän. Det blir ju några tusenlappar som sprids ut när det är jul.
I år har jag varit lite försiktig med julklappar, det blir ju lätt ett enormt överflöd till ungarna som knappt hinner ta in vad de fått förrän det är dags för nästa. Förra året blev det mycket secondhand, och i år har jag också fyndat.
Man skall ju tänka på miljön
Nä, nu skall jag lämna jordelivet ett tag och kika in i fantasins värld. En trollhistoria skall det bli idag.

Glöm inte att köpa min bok PAPPERSSKÄRVOR som fått magiska fem poäng av fem möjliga i en recension som du hittar här: blogg.passagen.se/krisim/entry/pappersskärvor_av_anitha_östlund

Ha det gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...