9 december 2010

TEMA Fråga


”Vill du?” Eriks ord var snabba, så snabba att jag knappt hann uppfatta dem.
”Vadå vill du?” Jag släppte det jag hade för händer och lade all uppmärksamhet på honom.
”Gifta dig med mig.” Han sträckte fram händerna mot mig, och jag backade. Herregud, inte en till…Patrik som jag dejtade innan Erik hade tagit upp frågan bara tre månader in i förhållandet, och jag…ja jag flydde. Giftermål fanns inte precis på min prioriteringslista…i alla fall inte innan jag passerat trettio. I och för sig var mina känslor för Erik starkare än de varit för någon annan, men…nä…giftermål var en kvarleva från dinosaurietiden. En ring på fingret var INTE det jag strävade efter. Patrik tittade ned i backen.
”Förlåt Mimma…jag glömde…” Han vände mig ryggen och gick iväg mot cafeterian.
”Vänta!” Jag sprang efter mån om att trösta. Erik var en jättegullig kille och säkert ett bra giftoämne, men…
”Glöm att jag sade något.” Mumlade han och fortsatte bort. Det syntes på den släpande gången att han var besviken, och det vanligen så käcka leendet var slocknat när han tittade på mig.

Patriks kompis Leo kom gående mot oss, och tittade underfundigt på honom. Han slog hårt med handen mot hans axel och skrattade.
”Nå, när blir det av?” Patrik skakade på huvudet.
Jag kom ifatt precis när Patrik vände upp ansiktet mot sin kompis, och såg till min stora förskräckelse att han GRÄT. Mitt hjärta sved och  jag förbannade min stora frihetslängtan som gjort mig så kall.
Leo tittade anklagande på mig och lade armen runt Patrik.
”Faan Mimma, du är inte shysst. Bättre kille än Patrik hittar du inte. Han svepte med händerna över honom.
”Killen är perfekt! Varenda muskel sitter på rätt ställe, och han har en sjuhelvetes go. Pengarna på banken sitter väl inte heller helt fel, eller?”
”Jag vet, men…jag är bara arton…och livet har ju precis börjat.”
Patrik satte upp handen mot Leo för att lösgöra sig från hans omfamning.
”Låt henne vara. Mimma vet nog vad hon gör. Du och jag åker iväg på den där Australienresan istället. ” Han vände sig mot mig.
”Då kan du fundera.” Med högt huvud lämnade han mig mitt på skolgården och gick in till sitt klassrum.

3 kommentarer:

  1. Jadu bra gjort lite väl tidigt bara.
    Men en fin fråga är det :)

    SvaraRadera
  2. Kan hålla med om att arton är lite tidigt. Och älskar hon verkligen Erik? Intressant...

    SvaraRadera
  3. Blandade ihop Erik o Patrik lite i texten. Men det kvittar ju, inte ska man gifta sig när man i arton i vilket fall, bättre att han åkte på australienresan.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...