19 mars 2011

TEMA Helgsyssla

Alla ni som följer mig på Facebook vet att hela familjen Östlund/Meijer packat in sig i vår lilla silverfärgade Zafira och slirat till Hälsingland där jag har mina rötter.
Färden gick i lugn takt, och det blev inte många omkörningar eftersom det både var moddigt och glansis.
När vi kom fram bjöd föräldrarna på god mat(älgköttfärsbiffar) som vi glatt smaskade i oss.

Mamma och pappa lade sig vid elva, och stackars Peter som var dödstrött efter några uppesittarnätter lade sig han med.

Jag slås alltid av hur outsägligt vackert det är här, med stora dalar och höga berg i en mustig blandning. Månen gömde sig bakom några moln så att det blev ännu mer mystiskt och spöklikt. Min mörkrädsla gjorde sig påmind, och jag nästan sprang runt huset när hundarna skulle rastas. I min fantasi bildas snabbt både mördare och spöken som skrämmer fullständigt skiten ur mig.


När jag kom in igen plockade jag fram allt material till filmskrivandet och blev sedan sittande till klockan två då ögonen gled igen gång på gång trots att fingrarna gärna hade knattrat på en stund till.
Jag letade upp en ledig plats bland alla sovande, och kurade ned mig. Det var inte att tänka på att dra över sig något täcke, för rummet nästan ångade av värmen från alla kroppar. Några andetag senare sov jag sött…eller…jag drömde en mardröm om att jag var förföljd av en kvinna som skar mig med en kniv över ryggslutet när vi träffades på gatan, och sedan gav sig på mig om och om igen. Med ett högt skrik vaknade jag och befann mig som tur i mitt barndomshem.
Det har varit mycket läsande om mördare så drömmen härstammar väl från det.


I morse vaknade småttingarna som vanligt klockan sex och var hungriga. Det var bara att masa sig upp och gå ut med kissnödiga hundar, och duka fram frukost.
Ute skimrar snön och temperaturen är mycket behaglig. Här hemma är det ju aldrig råkallt som i Stockholm. Jag njöt så av att bara vara…

Idag skall jag träffa mina gamla kombattanter som var mina följare på disco, sångkörer och fritid. Det skall bli supertrevligt.

Ha en underbar dag kära vänner.

8 kommentarer:

  1. Intensiv nostalgihelg låter det som.

    SvaraRadera
  2. Härlig helg. Tack och detsamma!

    SvaraRadera
  3. Drömmar är alltid intressanta. Antingen har du läst för mycket eller också finns det eller har funnits en hotfull kvinna i din närhet.

    SvaraRadera
  4. Låter mysigt med alla tillsammans i sängen!

    SvaraRadera
  5. Har du varit med i kör? Trevligt!

    SvaraRadera
  6. Fin helg på "hemmaplan". Fortsätt att njuta!

    SvaraRadera
  7. Beundrar din energi! Tänk om jag orkat vara uppe sent för att skriva...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...