20 oktober 2012

Gästinlägg 12 maj Maria Engelwinge berättar hur hon får sina bokideer

Jag läste Marias text första gången på sajten kapitel1 och gillade det jag såg. Nu har hon precis gett ut sin bok En Shot till tack, och börjat på ännu en.
Här berättar hon hur hon får sina ideer till böcker.



Hur får jag idéerna till mina romaner?

Mina idéer börjar med karaktärerna. Jag kommer alltid på dem före handlingen. Min upplevelse är att de en dag bara finns fix och färdiga i mitt huvud, fast troligtvis har de formats omedvetet inom mig under en längre tid. Tanya, som är en av huvudpersonerna i En SHOT till tack, var glasklar när jag började skriva den boken. Man kan säga att jag byggde resten av personerna och handlingen kring henne. Jag såg henne framför mig, jag hörde hennes röst inom mig, jag visste hur hon reagerade och uttryckte sig. Däremot hade jag inte klart för mig varför hon var så taggig, destruktiv och hård när jag började skriva. Det kom jag på under resans gång, ungefär som när man lär känna någon, eller upptäcker nya sidor hos sig själv. Det innebar att jag då och då fick gå tillbaka och stryka och skriva om för att handlingen skulle passa hennes karaktär.

Ett vanligt råd till de som ska skriva en roman är att göra en lista på sina huvudpersoners bakgrund och utmärkande karaktärsdrag som nagelbitning, pedanteri, stamning, nervösa harklingar osv. Det är ett utmärkt råd, men jag har fått gåvan att ha allt det där så gott som klart när jag sätter igång med en ny roman. Jag känner mina karaktärer lika bra som mina vänner, och ibland bättre.

Ett litet problem jag hade som min lektör påpekade i sitt första utlåtande var att jag inte var tillräckligt tydlig med mina karaktärers egenheter. Då förstod jag att det inte räcker med att jag vet, läsaren har ju ingen aning, och därför är det jätteviktigt att gestalta alla de där små sakerna huvudpersonerna har för sig. Det gäller egentligen allt när man skriver. Jag tror att de flesta ser sin huvudperson tydligt framför sig, de ser gatan hon går på, vet om det är ljust eller mörkt, hur det luktar och vilka ljud som hörs. Ofta glömmer vi bort att tala om det för läsaren. Själv har jag svårt för alltför detaljerade och omständliga beskrivningar. Jag imponeras av författare som med några få ord fångar stämningen och ger mig en klar bild av vad som pågår.

Eftersom karaktärerna kommer först blir det väldigt spännande för mig att se hur handlingen kommer att utforma sig. Vissa skulle aldrig kunna arbeta så odisciplinerat, medan det är det enda sättet som känns lustfyllt för mig. Jag förstår självklart att det är jag som hittar på alltihop, men många gånger känns det som att se en film. Oj, vad gör hon nu? kan jag tänka. Och vem är det där? Han verkar mystisk. Undrar vad han har för roll i det hela? Lite åt det hållet är det.

Just nu skriver jag en relationsroman som jag först hade tänkt skulle utspela sig i en storstad. Men det blev inte bra kände jag. Jag är inte färdig med Gotland ännu, så nu har jag skrivit om det så att det blir gutestuk över det istället:). Det är egentligen allt jag behöver, några spännande karaktärer, lite Gotlandsmiljöer och en dator – sedan är det bara att låta fantasin flöda;).


En SHOT till tack går att beställa direkt från mig med signering och några ord från författaren för samma pris som Adlibris tar, 170 kronor inklusive frakt. Skriv ett mejl på skogsnuvan@yahoo.se.

Eller beställ från Adlibris http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197895342

Bokus, CDON och Ginza har också romanen.

En riktigt god och underhållande läsning önskar jag alla som köpt romanen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...