9 september 2011

Jantelagen slår till-behöver du hjälp med manuset, så säg till

Hur mycket jag än diskuterar med mig själv så har jag ibland svårt att ta för mig av saker.
Just nu har jag fått massor av positivt bemötande av min novell- och diktsamling PAPPERSSKÄRVOR.
Den skall för övrigt ligga i två montrar för att visas upp på bokmässan. Papertalks och VILDSINTs.

Det känns nästan overkligt att någon tycker om det jag skriver, och haussar upp det till stjärnorna.
I det här ruset tar nu flera människor kontakt med mig och ber lilla mig att kolla det de knåpat ihop, och bedöma det.

Nu har jag på kort tid hjälpt några kvinnor och män med deras texter utan att ta betalt, och fått jättefin respons på det, men känner att jag inte kan jobba gratis. Dilemmat för mig är om det är okej att ta betalt för att hjälpa när jag inte har en massa utbildningar bakom mig.
Jo filmmanus har jag utbildning på, men inte litterära manus.

Min utbildning består av tvåårig social linje 1983, och Manuspiloternas filmmanusskrivarlinje 2010-2011. Däremellan har jag varit butikschef över tjugo år, och hemma med barn från 2003-2010

Jag räknas till den lilla skaran av utbildade filmmanusförfattare och känner mig uppfylld av kunskaperna jag fick serverad under året som elev. Det är en privilegierad sits att ha en sådan lärare som Kurt Öberg. Han var mån om att alla skulle förstå, något man nästan aldrig träffade på i vanliga skolan. 
Kurt tyckte att jag var driven, och att jag skulle skriva en bok som jag gav ut innan jag skickade ut filmmanuset. Jag lyder och skriver.

Mina kunskaper i att skriva bara finns där, inga skrivkurser, men en svenskalärare som var passionerat kär i sitt språk, och älskade när eleverna anammade kunskaperna han lärde ut. Redan då skrev jag långa noveller, och en och annan dikt.

Det ironiska i allt det här är att jag nu gått arbetslös sedan sista dagen på Manuspiloterna. En sommar har förflutit, och mina ynka 4700:- från Alfakassan täpper inga stora hål.

Min karl tror stort på mig och mitt skrivande, och lägger snällt ned pengar på reklam och annat som krävs för att bli sedd. Men än så länge har det inte gett så mycket pengar, faktiskt inte ens tryckkostnaden.
Nu talar vi om att jag skall öppna eget förlag, och ge ut min kommande bok Hat och en gnutta kärlek, och kanske även anta några av mina begåvade skrivarvänners verk. 
Mitt filmmanus  legat och vilat några månader eftersom boken och livet tagit all tid i anspråk.

Tyvärr glömmer jag mig själv i allt detta, och kroppen protesterar på flera vis.
Jag har extremt lågt blodtryck och får blodtrycksfall om jag rör mig för lite. 
En författare sitter för det mesta still, och jag har lite svårt att slita mig för att springa ut i skogen som jag älskar.
Idag fick jag en påminnelse igen hur allvarligt det är, och gick ut med Lilleman (som är förkyld igen) och voffisarna. Marken gungar, och jag känner kväljningar, men kan tur som är fortfarande stå upp. 
När det är som sämst är jag en slagen kvinna, och kommer inte en centimeter från soffan eller sängen. Ibland har jag till och med legat på golvet.

Solen strålar utanför, och vi skall packa ihop våra pinaler för att gå ut och klippa gräs, samt klättra i fruktträden för att klippa ned dem.
Nu står hösten för dörren, och har till och med tagit ett steg in i tamburen.

Ha det
Kram

2 kommentarer:

  1. Vad härligt att få ta del av din utbildning och ditt liv!
    Visst kan man ta betalt fastän man inte är utbildad för det man håller på med. Det finns många som tar betalt för att läsa manus och ändra och jag tror inte att alla har någon speciell utbildning för det!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  2. Fint att du delar med dej av dej själv. Känner igen mej i en del. Hälsan. Ekonomin. Och en bra karl som stöttar tack o lov. Va spännande med starta eget förlag planer. Håller tummarna att det går bra. Och att du är rädd om dej själv mitt i alltihopa :)
    Och instämmer förresten, visst kan man ta betalt!
    Ha det gott/Anne

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...