4 oktober 2011

Gästinlägg av författarinnan Kristina Svensson


Idag har jag besök.
Kristina Svensson är skribent, författarinna och vetenskapskommunikatör.
På sin hemsida skriver hon inte författarinna utan bokutgivare, vilket jag tycker är lite tveeggat...är man inte författare/författarinna om man skriver böcker? Oavsett de kommer via en själv eller förlag?
Jag kallar mig författarinna, och njuter när ordet rullar runt i gommen. Ett mycket vackert sådant som får mig att se en kvinna sittande framför ett skrivbord med en gåspenna i handen.

Nåväl, jag träffade henne på bokmässan i Göteborg och köpte hennes bok Jakten på den perfekta puben, som jag ännu inte hunnit läsa, men skall så fort jag hinner.
Jakten på den perfekta puben

Så här skriver Kristina:

Kristina Svensson

Jag blev väldigt stolt över att bli tillfrågad av Anitha att gästblogga om hur jag fann mitt skrivande, men också aningen brydd. Jag har ju alltid skrivit – eller har jag det?

I skolan var svenska, särskilt uppsatsskrivning, pest. Det spelade ingen roll vilket ämne, jag fick värka fram en text och fick alltid mediokra betyg. Så vitt jag minns var det bara en enda gång jag fick beröm av min svensklärare och det var för en ilsken insändare som publicerats i DN. Insändaren var anonym och kunde skrivits av vem som helst av sisådär en miljon stockholmare. Men min lärare vad övertygad om att den var min – och hon gillade den.

Ilskna argumenterande insändare eller underhållande kåserande resbrev, det var vad jag ville skriva då, och det är favoriter än idag. Jag gillar att utgå från en händelse och sedan skruva till den till en underhållande historia. Ju vardagligare händelse ju större utmaning att göra något roligt av den (jag höll en muntlig presentation om en potatisskalare en gång).

En av de stora fördelarna med att skriva och ge ut böcker själv är att man får skriva precis det man själv vill.  Därför rekommenderar jag alla som har skrivlust att göra just det. Skriv det du gillar!

Mitt mål med mina böcker är att erbjuda lättsam och kravlös underhållning. Om läsaren sedan råkar lära sig en eller annan viktig fakta av det slag som bara kommer till nytta i frågesporter, ja då är det en extra bonus.

I min första bok vred jag på kulturkrockar och anekdoter från min tid som vetenskapskommunikatör i Wales. Jag råkar älska skrönor och konstiga fakta om gamla kungar, drottningar och andra historiska personer. Därför har jag vävt in dessa i en historia om hur jag cyklar runt i Wales och provar öl i Jakten på den perfekta puben. Låter det udda? Ja men det funkar faktiskt.


Just nu håller jag på och skriver klart bok nummer två. Denna gång är det dags för franska Rivieran. Jag hissar och dissar friskt i huvudspåren vandra, äta, se och göra (mycket trevlig research för denna bok). Denna gång blir det en påkostad bok med vackra bilder, en riktig presentbok.

Har du blivit nyfiken? En illustrerad version av min första bok går att läsa helt gratis på www.jaktenpadenperfektapuben.se
Vill du veta mer om vad jag lärt mig av att ge ut böcker själv, välkommen till min webbsida www.kristinasvensson.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...