21 oktober 2011

TEMA Expert



Pelle slår med handen hårt i köksbordet.
"Satan, satan, satan!"
Lilla Sara står i dörröppningen med tummen i munnen. Hon lägger huvudet på sned och studerar fadern som virat ett tjockt tyg runt tummen.
"Helvetes idiot! Hur faan kan jag bära mig så urbota dumt åt?"
Blodet går igenom tyget, och rinner över handleden.
Modern kommer springande, knuffar undan Sara med milt våld och sätter sig på huk framför Pelle.
"Vad i all världen har du gjort? Behöver du åka till sjukhuset?"
Hon tar varsamt tag i hans hand, och virar av det nedblodade tyget.
"Du...vi måste nog åka till sjukhuset och låta en expert kolla det här."
Sara vågar sig fram, och ser att fadern antagit en blekare variant, och att svettdroppar pärlar i pannan på honom. Däremot vågar hon inte titta på tummen förrän modern virat på bandaget igen.

"Men hur i helvete tänker jag? Yxjäkeln är ju vass...och att göra något dylikt...nä...jag skäms fan i mig...jag...jag borde veta bättre."
Modern tittar en lång sund på sin skäggiga, lätt grånade man, och reser sig upp.
"Jag startar bilen. Måste bara borsta av snön, sedan åker vi." Hon tvekar. "Klarar du dig?" Modern vinkar till sig Sara. "Sätt på dig kläderna stumpan."

När hon kommer in igen rinner blodet om igen över händerna på Pelle, och han ligger ned på golvet.
Sara tittar oroligt på modern som rusar fram och hjälper sin man upp.
"Nu åker vi."

3 kommentarer:

  1. I den här familjen handlade det om en nästan avskuren pekfingerdel.:) Expert fanns...

    SvaraRadera
  2. Oj Det var en dramatisk berättelse!

    trevlig helg!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...