27 juli 2012

Iphone-appar-mobilt skruttinternet-bambuser och annat

Du som läst min blogg har nog förstått att jag är en tekniknörd.
I vår brevlåda dimper Iphonetidningen, Mac Word, Pc tidningar och trädgårdtidningar ned med jämna mellanrum. Några år prenumererade jag på Gör så här, som är en fantastisk tidning som jag läser från pärm till pärm och sedan sparar.

Idag hittade jag en artikel på webbtidningen Iphones hemsida, det handlade om mobilt internet, något som gett mig gråa hår i förtid och gjort så att jag skällt ut en hel del tanter på Telia.
Vi bor nämligen långt ut på landet, och Telias tjänster ha svårt att nå oss. Säger de i alla fall. En av deras operatörer berättade att anledningen till det sköldpaddslångsamma är att Telia inte anser det värt att skicka ut nätet till oss, och har strypt det för att spara pengar.

Nåväl, den här länken fick mig att svalna lite, och sänka raggen. För jag tror att kanske det är lösningen på vårt problem. Det eller en router, kanske till och med en antenn på taket.

Jag trivs med min bärbara Mac och vill helst inte införskaffa en fast installation för att kunna jobba via internet här hemifrån. Nu blir jag ofta utkastad ur cyberspace och kommer inte in igen. De förhatliga nollorna skrattar åt mig från dataskärmen, och vägrar höja sig ens en enda siffra.

Jag har alldeles nyss skaffat mig Iphone och lär mig successivt hur den fungerar.
Några få appar har jag beställt, och ett spel som heter Temple run till Razmus.
Jag försöker lära mig att skapa en egen app för att via den öppna en sajt som jag kan sälja mina noveller från, ungefär som Novellix, men bara med mina alster, och kanske någon skrivarkompis.
Jag går ju just nu en utbildning hur jag jobbar med facebook, och hoppas få lära mig massor.
Det här med appar får komma strax efter, men jag kikar ofta på google, och läser många datatidningar för att hitta tips och sajter som kan vara aktuella.

En bra app som jag hitta är AudioNote, något som innehåller både möjlighet att spela in ett föredrag och anteckna samtidigt.
En annan bra app är Bambuser där jag spelar in mina noveller och delar dem på facebook mm. Det är dock inte så proffsigt som jag önskar, och jag saknar en möjlighet att visa upp mina böcker.

Har även en ide´till en app åt Peters företag. Jodå han har faktiskt köpt en Iphone. Något jag aldrig trott var möjligt. Naturligtvis börjar deras liv tillsammans med att internetanslutningen och spotify krånglar, men...det hoppas vi lösa i helgen.

Nu har vi två Iphones i familjen, och skaffade förra veckan ett superbt skydd för våra stackars älsklingar.
Eftersom jag jobbar inom plåtslageribranchen och trädgårdsmästerit måste telefonen tåla en massa saker. Både vassa kvistar, tappningar och sol i massor.
Och det gör de tack vare OTTER skalet. Något jag varmt rekommenderar alla som är rädda om sin Iphone.

Just för tillfället läser jag igenom ett antal tidningar för att hämta in det intressanta och spara det. Att läsa dem på skärm tilltalar mig inte alls.

Nä nu är det dags att utfodra vilddjuren som skrikande studsar på studsmattan och låter hungriga.

Ha det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...