29 september 2012

bokmässan-dag 1

Efter en lång bilfärd kommer vi då äntligen till Göteborg.
Vi långtidsparkerar bilen a 340 pix, äter en ordentlig lunch...och träder in i bokpalatset.
En av Egenutgivarnas medlemmar möter oss, och efter ett snabbt hej lotsar hon mig mot servicecenter där jag köper ett kort till Peter som väntar utanför ingången med en kartong Pappersskärvor.
När jag och Peter kommer fram till Egentgivarnas monter är det bara tio minuter kvar innan jag ska intervjuas av Petra Jankov Picha

Det liknar ett organiserat kaos inne på mässan.
luften är tät och sorlet är högt, så högt att jag knappt hörs trots mikrofon och högtalare
Framförallt hör jag inte mig själv, eller Petra...
Jag läser på läpparna som vanligt
Det är inte det ultimata att vara hörselskadad på ett sådant här ställe.

intervjun går galant, och Petra sköter den mästerligt.

Peter och jag gpr runt i montern med Pebbles Ambrose Karlsson som vi träffat i montern. Hon sprudlar av nyfikenhet och glädje när vi går runt i de andra montrarna
Avundsjukt ser jag fotografier på olika författar sitta på stora skärmar ovanför bokförlagens montrar, och vill ännu mer slå som författare och ingå i klubben av stora

Plötsligt ser jag en bild av min favvoförfattare ett Michelle Paver, kvinnan som skrivit underbara bokserien Vargbröder, och nu kommer ut med nästa succe Bronsdolken.
Barnen satt och lyssnade fascinerat på när hon berättade hur hon levt med vargar under researchen inför Vargbröderböckerna, och hur hon mejslat t karaktären Wolf och Torak ur studierna av gamla dokument om hur folk levde under tiden det handlar om.
Naturligtvis stannade jag efteråt och tog autografen
Michelle tog sig tid att prata med vartenda barn, och blev djupt rörd då hon fick en egenhändigt hopsatt bok av en liten flicka med teckningar av karaktärerna som hon såg dem
Tyvärr hade min skalle börjat värka, och vi gick ut till restaurangen utanför

Där serverade de gratis soppa och en bit bröd
Fantastiskt, eller hur?

Huvudvärken förvandlades till ett molande, och vi gick mot vandrarhemmet för att checka in

Efter att ha kastat in resväskan som enligt Peter vägde bly, skyndar vi tillbaka för att stå som ansvarig försäljare i Egenutgivarnas monter

Klockan är sex och folket börjar lämna stället
En äldre kvinna och man presenterar sig som marmabor och berättar att de pratade med mamma för några dagar sedan, och nu vill köpa min bok
Hurra, en bok såld.

De säger hejdå och går iväg medan jag vänder mig til en annan egenutgivare, Stellan 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...