10 november 2012

Att skriva för barn-Barnboksvärldar-Skriva med glädje-Barnbokens byggklossar

"Skriva barnbok? Jag? Men..."
Orden är mina när en skrivarvän säger åt mig att skriva en barnbok.
"Jag har läst några av dina tidigare sagor, och...jag tror du har talangen", fortsätter hon.
Så nu studerar jag hur man tillverkar ett barnboksmanus. 
Jag har bland annat införskaffat boken Att skriva för barn:
Att skriva för barn (inbunden)


På Tradera hittade jag Barnboksvärldar:
Barnboksvärldar (inbunden)

Den finns också på Bokus och handlar om hur en bok kommer till.
Birgitta Fransson har intervjuat ett stort antal barnboksförfattare och fått massor av tips som hon delar med sig av i boken. En skattkista alltså.

Jag googlade vidare och hittade ännu en bok, Barnbokens byggklossar
Den hittade jag på Tradera, men läste om på Bokus.
Barnbokens byggklossar (häftad)

I boken undersöker Maria Nikolajeva barnböckers uppbyggnad, något som intresserar mig väldigt mycket.

Under tiden som jag googlar ser jag en bok som står på mitt skrivbord, som en vän till mig skrivit. Att skriva med glädje av underbara Kim Kimselius.
Att skriva med glädje


Lena Kjerse´n Edman har skrivit flera böcker om böcker, och den här tycker jag om. I den ger hon dig en total uppvisning och inblick i vilka barnböcker som kommit ut under alla dessa år. Hon berättar på ett enkelt sätt hur författarna byggt upp sina böcker. Läs och lär.
IMG_2397




Som du säkert förstått av tidigare inlägg är jag grundlig i det mesta jag tar mig för, så och denna gång.
Istället för att köra igång pang bom, läser jag ännu mer på nätet. Samlar...och så småningom kanske det mynnar ut i en bok.



P.s Om du har fler tips på böcker vill jag gärna ha dem.




.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...