20 november 2012

Takjobb-läxläsning-marknadsföringstips

Idag var jag trött.
Så där erbarmligt trött att jag helst av allt velat dra täcket över ansiktet, och sjukanmält samtliga barn.
Grunden till det är att jag och Peter var uppe tills halv tre på natten, och jobbade febrilt med att sammanställa en massa fakturor för ett jobb vi gjort.

Nåväl, jag kom upp efter en kvart, och mådde toppen tills eftermiddagen då jag nästan somnade sittande på taket vid skorstenen. Ha, ha...du ser det framför dig va?

Peter malde på om falser, vattensäkerhet med mera, med mera, och jag blundade, stängde alla ljud ute förutom susandet av den evigt vinande vinden.
"Sover du?" frågade han, och skrattade då jag yrvaket tittade mig omkring.
"Nä, jag bara vilar ögonen lite", svarade jag snabbt, och längtade efter två tändstickor att placera under ögonlocken.

Som alltid då man är trött gjorde jag mig illa när jag slogs mot en envis plåt som vägrade låta sig borras i. Det var tji i helskotta, och jag la hela min tyngd på maskinen, som stack iväg, och orsakade att min hand föll rakt mot en vass plåtskiva.
Resultat?
Titta själv.
Aj, aj vad ont det gjorde, men...jag vaknade upp ur koman.
Resten av eftermiddagen höll jag mig pigg.

Vi hämtade ungarna, och for hem till hundar och katt som välkomnade oss med glada jamanden och skällanden.

När vi ätit var det dags att läsa läxa med Razzel. Idag skulle han författa en text om sitt klassrum.
I början gick det lite segt, men efter några minuter lossnade det, och han skrev ihop en enkel historia om rummet eleverna vistas i. Den handlade bland annat om att han tyckte lektionerna var stökiga.
Det är samma erfarenhet som jag har fått då jag stannat kvar en hel dag. Jag har fått migrän av oljudet, och kan bara föreställa mig hur barnen mår.
Apropå störa ja...i morgon ska Zabine träffa en ögonläkare. Hon har extremt ofta ont i huvudet, så vi ska utröna om det beror på bullernivån i klassen, eller hennes ögon. 

När barnen lagt sig framför filmen om Pettson och Findus läste jag nya numret av Internetworld där jag bland annat fick tips om boken Kundrelationer i sociala medier
Kika in på länken och provläs.
I den berättar Stephanie König varför företag ska vara aktiva i sociala medier, och ger användbara tips för att påbörja arbetet med det.

Jag hittar även tips om en blogg som handlar om digitala kampanjer, kreativa marknadsföringsideér, och aktuella webbtrender. Den heter digitalbuzzblog.com
Kikar in men...nja...det dräller av reklam där, och jag är lite allergisk mot sådant.

Som vanligt undrar jag varför det inte finns några fantastiska svenska bloggar om marknadsföring...eller?
Finns det någon blogg du tycker ger dig massor? Skriv gärna in länken.
Jag har precis gått en åttaveckors kurs i digitala affärsmodeller, och har hittat massor av saker som jag vill göra. Potentiella möjligheter att livnära mig via nätet, och min hjärna.
Om du är det minsta osäker på hur man gör för att starta wordpressbloggar, använder photoshop, och undrar hur i all världen du ska bära dig åt för att hitta kunder...gå då kursen du med.
Digitala affärsmodeller hittar du via länken/namnet

Jag bläddrar vidare i tidningen och hittar ett tips för den som gillar tankekartor, så kallade mindmaps.
www.mindmeister.com hittar du en enkel, pedagogisk sådan, som kostar några spänn i månaden men är ett utmärkt verktyg för den som behöver strukturera sina idee´r.
Jag har själv aldrig testat sådant här, men...hm...det är aldrig försent.
Kikar in på sidan och ser att det finns ett testerbjudande.

Nu ska jag redigera igen...om nu inte far i huset kommer in och vill ha hjälp med fakturor igen.

Håller tummarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...