19 januari 2013

Gästinlägg av Helena Milton

 


Jaha, så bloggar jag härifrån idag - verkligt roligt. Tack Anitha för att jag får gästa din blogg med ett inlägg!
Egenutgivning - mitt val
Jag tänker berätta lite om vägen från idén att skriva en bok och till hur det sedan gick till rent praktiskt. Det var i början av år 2009 som tanken på att skriva en bok föddes på allvar. Jag fick upp ögonen för att det var fullt möjligt och praktiskt genomförbart att ge ut sin bok själv bara man var beredd att offra tid, engagemang och pengar. Jag ville satsa allt och få min egen bok utgiven. Målmedvetenhet var ordet.
Skrivandet påbörjades och jag skrev lite allteftersom. Nog hade jag svårt att tänka mig att jag skulle få ihop en hel bok men det var ändå målsättningen även om jag fick lov att tänka ett steg i taget för att inte mina egna högt ställda krav skulle omkullvälta hela projektet. Sida för sida växte fram och jag blev klar den 17 juni 2011. Vilken glädje och vilken känsla av overklighet! Så satt jag ändå där med ett helt manus framför mig. Efter färdigställandet av detsamma påbörjade jag redigerings- och korrigeringsarbetet. Det tog tid och jag blev aldrig nöjd ... Hela tiden hittade jag andra, bättre och mer nyanserade sätt att uttrycka saker och ting på. Till slut blev jag outsägligt trött på att läsa denna min roman om och om igen för att förändra och förbättra. Jag lät manuset vila under några månaders tid.
Så småningom återupptog jag arbetet och läste återigen igenom vad jag skrivit. Visst ville jag bli klar men jag ville först ha en lektör som läste igenom manuset och sade sitt. Detta vara en mycket viktig del i det hela och jag såg verkligen fram emot att få ett professionellt utlåtande över manuset. Jag letade mig fram på nätet och anlitade GB Text Lektörtjänst och jag fick ett mycket noggrant och utförligt lektörsutlåtande. Utifrån detta gjorde jag de sista korrigeringarna och förbättringarna i manuset. Nu var jag verkligen klar och efter det sökte jag rätt på ett print-on-demand förlag som kunde trycka boken.

Boken klar!
Bokutgivningsdatumet hade jag bestämt skulle vara den 12 december 2012 utan att ha en tanke på att det var ett så speciellt datum. Det bara blev så, en slump helt enkelt. Den 7 december fick jag provtrycksboken i min hand. Jaha, så satt jag då där, om än inte med facit i hand men ändock ... När jag hämtat ut provtrycksboken som kom med rekommenderad post eftersom det första exemplaret de skickat kommit på avvägar ... hann jag inte längre än till bilen som stod parkerad utanför affären förrän jag var tvungen att öppna. Jag bläddrade, lät handen glida över bokens framsida, läste några rader här och där, tittade på långt håll och på nära. What a feeling!
Omslaget har jag fotat själv och bestämt typsnitt och storlek. Formatet på boken är en kompromiss med min ursprungliga önskan om pocketformat men som egenutgivare måste man tänka ekonomi också. Boken får inte bli så dyr att ingen vill köpa. Jag är mycket nöjd med utfallet. Jag ville mycket hellre ha en långsmal bok än en kvadratisk eller i storpocketformat. Jag bestämde mig för 13cm x 20cm och det blev bra.
Förändrad-Förvandlad-Förädlad  

Alla detaljer har jag bestämt, allt från mått på marginalerna till var sidnumreringen ska vara och så vidare. Jag var mycket angelägen om att bli nöjd med såväl det som gäller omslag och layout som med innehållet. Det förstnämnda vill jag ska vara annorlunda, så som jag tycker om det: konstnärligt och iögonfallande på grund av dess originalitet. Innehållet i boken ska ge något av värde.
Boken heter Förändrad-Förvandlad-Förädlad och är en relationsroman. Den handlar om Erland 39 år som levt ett destruktivt liv med mycket alkohol och många tillfälliga förbindelser. Han träffar en kvinna och inleder en distansrelation med henne vilken varar i drygt två år. På grund av avståndet och det faktum att han känner sig alltmer styrd i relationen med denna kvinna avslutar han relationen. Kommer han hitta sig själv och kommer han att finna kärleken igen?

Nu då?
På mindre än tre veckor sålde första utgåvan slut och jag väntar i denna stund på en ny bokleverans. Efter snart totalt fyra års arbete och väntan kan jag hålla min bok i handen. Jag gläds verkligen!

Fortsätt läsa om mig och mitt skrivande på www.helenamilton.blogspot.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...