15 januari 2013

Könsroller

"Farmor Elsa fyller 80 år och det är stort släktkalas på gång" säger Jocke och tar tag i sin sons arm." Jag har lagt dina kläder på sängen i ditt rum", fortsätter han och puttar sonen framför sig. "Skynda dig nu."
  Jesper stampar i golvet och stretar emot så mycket han kan. "Jag vill inte", morrar han och tar tag i dörrkarmen med båda händerna. Jag vill stanna hemma och spela playstation. Det är tråkigt att åka till farmor."
  Jocke suckar och tar ett hårt tag över handlederna på honom. "Farmor blir ledsen om du inte kommer. Seså, ta på dig kläderna nu."
  Jesper går in i rummet med sänkt huvud. Han sparkar på lådan med bilar som står på golvet och kastar 
ned den rutiga skjortan och svarta finbyxorna på golvet. "Jag vill inte ha de där. Om jag ska följa med vill jag ha min favorittröja", muttrar han och tittar stint ut genom fönstret.
  "Vännen, inte idag", säger Jocke och försöker låta vänlig trots att han är arg. "Varför kastar du kläderna på golvet?"
   "Dem är fula", muttrar Jesper.
   "Gör som du vill. Klockan är redan ett. Du vet att farmor blir arg om vi kommer försent."
   Jesper hämtar sin rosa älskade tröja under sängen och studerar den några sekunder. "Den vill jag ha."Han trär på sig tröjan över huvudet och ler stort. "Jag älskar den här."

De gick hand i hand genom parken som var det enda som skiljde husen från varandra. Jesper hoppade jämfota bredvid Jocke och tittade bedjande på honom. "Kan vi inte leka en liten stund? Snälla?"
Han rusade iväg mot gungställningen och hoppade upp på en av de svarta  däcken. "Putta på mig."
   En flicka med flätor stod tyst och studerade dem. Hon var klädd i rosa klänning och vita träskor.
   Jocke satte sig ned på huk och sträckte fram handen mot henne. "Vill du också gunga? Jag kan putta på dig med?"
   Flickan nickade. Hon bet på ena fingertoppen och lade överläppen under överläppen. I pannan syntes en djup rynka. "Varför har du rosa tröja?"
   Jesper drog i sin tröja. "Jag älskar den."
   "Är inte du kille?"
   "Klart jag är."
   "Killar har aldrig rosa. Det är bögigt säger min brorsa."
   "Bögigt? Vad betyder det pappa?", säger Jesper och vänder sig om. "Jag vill ha min tröja pappa. Varför säger flickan så där?"
   "Okunskap", mumlar Jocke. "Okunskap och fåneri", fortsätter han och tar tag i flickans handled. "Hörru du min lilla vän. Var är din mamma? Sitter hon och gaggar med tjejerna?"
   "Nä, mamma jobbar på kontoret. Pappa sitter där borta. Han har precis lärt sig sticka."
   Jocke tittar mot bänken och ser en ung kille sitta mitt bland kvinnorna med två stickor och ett stort blått garnnystan. "Din mamma är alltså sekreterare?.
   "Nä, inte alls. Hon bestämmer över gubbarna. Mamma är chef."
   "Jaha, du. vad säger pappa om det?"
   Flickan skrattade och slog ut med handen. "Han tycker det är jättebra att han slipper jobba förstås."

Jocke ropade till sig sonen. "Nu måste vi gå: Farmor väntar."
   Jesper vinkade och tog Jockes hand. "Hejdå flickan."
   Hon höjde handen och vinkade hon med. "Hejdå bögen."


2 kommentarer:

  1. Underbart! Barn kan verkligen spräcka ballonger. Dubbel könsrolls-tvist.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...