25 januari 2013

Sjuk-mio min mio-psykologi-REM-sömn

Vaknade med sängen full av barn och hundar. Jag hade frossa och frös som en hund trots att jag fått tre filtar över min kropp. Jävla sjukdom, tänkte jag och snöt mig med hackande tänder. 
Hundarna låg tätt intill mig, barnen likaså. 
Vi låg och pratade en stund sedan klev vi upp och åt frukost.

När vi ätit färdigt hämtade jag datorn och skrev på den medan barnen tittade på filmen Mio min Mio.
Det var många år sedan jag såg den och den är gammal, men ack så bra.
Barnen satt som förhäxade.

Igår försökte jag få in Wordpress på min sida men lyckades inte. Idag ska jag prata med One.com som är mitt webbhotell. 
En av mina facebookkompisar frågar varför jag envisas med att ha One, men jag har haft dem många år och aldrig haft strul förut. De måste få en chans att rätta till det som hänt tycker jag.

Läser tidningen Modern psykologi där det är en artikel om djuriska drömmar. Forskarna har kommit fram till att katter och hundar ja till och med råttor drömmer, men de vet inte varför.
Forskarna säger att alla däggdjur och fåglar drömmer och har nyligen fått reda på att det till och med finns en bläckfiskart som gör det.
Merparten av våra drömmar utspelar sig under den så kallade REM-sömnen. REM är en förkortning av rapid eye movement, vilket syftar på att de slutna ögonen rör sig under sömnen. Under REM-sömnen är pulsen och andningen oregelbunden och vår hjärnaktivitet är hög.
Det är till och med så att hjärnan är lika aktiv som i vaket tillstånd. Musklerna däremot, är paralyserade.

En ny teori är att drömmarna är en sorts nattlig terapi. Att man under natten bearbetar det som hänt under dagen. 
Om samma sak gäller för djur låter forskarna vara osagt. Det är ju lite svårt med kommunikationen om man säger så.
Forskarna har gjort experiment på zebrafinkar. De har visat den speciella hjärnaktivitet som råder medan finkarna sjunger, även uppstår under sömnen. Zebrafinkarna drömmer alltså att de sjunger, eller att de hör fågelsång. På så vis övar de upp förmågan att sjunga.

Modern psykologi är en sådan där tidning som jag slukar. Innehållet ger mig flera idéer till karaktärer och att få ta del av alla forskarrön är skoj och intressant.

Det står också om självbiografier. Att personerna inte minns rätt. Att hjärnan spelar hen ett spratt. Även den som inte ger ut sin självbiografi går omedvetet och filar på sitt liv.
Jag skrattar lågt för mig själv och tänker på mina hyllmetrar med dagböcker som jag skriver rent i min självbiografi Ja älsker däj ja. Manuset finns än så länge bara i min dator, men snart så kanske jag hinner ta mig an det.

Nu ska jag titta färdigt på filmen. Lilla Hampuz tycker den är läskig och har krupit upp i mitt knä.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...