25 januari 2013

Novellskrivarkurs-colling förlag-

"Du behöver väl inte gå någon sådan kurs", säger Peter och skakar på huvudet när han ser mig ta fram den svarta pärmen. "Du har för sjutton skrivit mängder med noveller. Eller hur?
   "Jo, men jag kanske kan lära mig något när jag går kursen", säger jag och öppnar pärmen där jag satt in första delen av kursen. "Hon ber mig att kolla in novellerna som Allas, Hemmets veckotidning, Allers med mera antagit. För att hitta rätta orden så att säga. Det som förlaget vill ha.
 "Hur orkar du?" suckar Peter och går in till barnen igen. 

Hur jag orkar? Jag har intresset för att lära mig saker. Massor av saker. Just nu ligger det tre språkkurser på mitt skrivbord, en svenskakurs a´500 sidor, ett antal psykologiböcker och en trave olästa faktatidningar från Mac, Nära och flera andra. Jag vill hinna med att läsa alla, men måste välja ut de viktigaste. Under tiden växer högen då nästa nummer kommer hem.

Så varför går jag en novellskrivarkurs?
Av samma anledning som jag går alla andra kurser. Jag vill veta hur man gör, eller rättare sagt hur någon annan anser att man ska göra.
Därmed inte sagt att det är det rätta sättet.

Nästa vecka börjar jag en kurs i att skriva för barn. Något jag gör för att kolla om jag har något intresse av att skriva för yngre. Jag vill dessutom veta skillnaden mellan att skriva för vuxna. Om...det finns någon.

Tillbaka till novellkursen:

Jag har inte skrivit så mycket noveller till min hemsida på sistone. Istället har de åkt iväg till olika tävlingar och väntar på att antas.
Colling förlag har en novelltävling som du kanske är intresserad av. Du får skriva upp till 35 000 tecken vilket borde räcka för att skapa en spännande novell. Senast den 30 april.
Jag tänkte testa att få ihop något vettigt, men jobbar redan både med redigering av manus och nytt manus (en övernaturlig skräckhistoria) som ska till Mörkersdottir om det håller.
Det är andra eller tredje gången i mitt liv som jag skriver i den genren.

Vilka kurser har du gått/går du själv?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...