2 februari 2013

Gästbloggare Margareta Börjesson korrekturläsare


Det är länge sedan jag skrev ett CV. Att sammanfatta sitt liv till någon sorts lista är en intressant sysselsättning. Nu aktualiseras det genom att Anitha inbjudit mig att gästblogga om ”Minsann förlag”.








Margareta Borjesson





Minsann först, hon är min lilla svarta katt, i sommar två år.

”Jag” är Margareta, född Fällman, gift och skild Börjesson, tre vuxna söner, god relation med min fd man och numera också med min särbo. 71 år söndag 3 februari, och nybliven förlagsinnehavare. Jag är också pensionär, veterligt frisk och pigg sådan och i behov av vettig sysselsättning.

Några år nyss i livet slösade jag bort på att nätspela, dit vill jag inte igen.

Dessförinnan har jag jobbat som hemmamamma, sekreterare, läst nordiska språk, arbetat på Bonniers, Forum och Tiden (korrektur och redigering), introducerat förpackningstexterna på Arla, varit produktchef och marknadsförare av Arlas sura sortiment, varit traineeansvarig på Arla och jobbat med personalutveckling.

Jag gick en längre utbildning till organisationskonsult inom försvaret, och startade småningom mitt eget företag som konsult och trainer, framför allt med ett program som jag var med om att introducera i Sverige, The Human Element.

Mitt företag gick i konkurs i samband med spelmissbruket.

Idag är jag förmodligen fortfarande spelberoende enligt samma tes som ”en gång alkoholist, alltid alkoholist”. Jag är dock inte spelmissbrukare längre. Ett av de manus jag avser att publicera handlar om den här tiden och hur jag småningom skrev mig till liv igen. Idag skriver jag varje dag, ett mera hälsosamt beroende.

Det här alldeles färska förlaget (F-skattsedeln är daterad 31 januari 2013) ska tillhandahålla typiska förlagstjänster – korrekturläsning, redigering, testläsning (utgivningsbar/inte utgivningsbar), spökskrivning, ev annat som jag inte kommit på ännu. Dessutom har jag för avsikt att småningom publicera egna manus.

Jag tror mig ännu inte om att klara av att publicera andras manus, och kan därmed inte heller ta emot sådana för utgivning, bara för utlåtande och assistans.

Jag är skicklig korrekturläsare och språkhanterare – den som vill bekanta sig närmare med mitt sätt att använda orden är välkommen att läsa min blogg, beskrivarblogg.wordpress.com.
Minsann förlag hittar du på facebook.


Tack Margareta och lycka till med företaget.
Om det är någon fler som vill komma in och gästblogga är du hjärtligt välkommen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...