20 mars 2013

Produktivitet-vargen kommer-lodjur likaså.

Det är sanslöst vackert ute och snön flyger på tvären istället för rätt ned.
Pojkarna är förkylda och ska roas, men jag måste ändå ut och skotta bort snön från tomten för att Peter över huvud taget ska komma in.
Som tur är, är snön lätt. Den flyger av spaden när jag snurra runt för att kasta den i vindriktningen. Om jag inte skulle göra det skulle jag snabbt förvandlas till snögubbe. Vilket jag ändå gör efter en timme utomhus. jag gillar när naturen gör så här, blir trotsig och trycker ned oss människor som tror att vi är så duktiga. Bilarna smyger efter vägen, bromsar när snövallarna dyker upp på vägen och pressar sig sakta genom dem. Gissa om jag är glad över att slippa åka ut idag?
Zabine kommer att sova över hos sin väninna ikväll och ska inte hämtas.
Kaminen har gått hela dagen och det är bara att pulsa ut i snön igen och hämta mer. Vi har mer än tillräckligt med ved.

Igår fick jag veta att det finns lodjur här i trakten OCH varg. Zabine blev rädd att den skulle ge sig på hundarna i hundgården.
Jag blev mest fundersam över om jag skulle våga släppa ut Lilleman själv. Hm...hur farlig är en varg egentligen?
Det blir nog pappa som får lösa den frågan. Han är jägare och bor kvar i Hälsingland där de numera har både varg, lodjur och björn.

Aprop varg ja...vår dotter Zabine har skolkat från skolan flera gånger och skyllt på huvudvärk. Igår ringde hennes fröken och sa att Zabine haft ont i huvudet men att hon nog sa så för att hon visste att jag var hemma.
Vi diskuterade ämnet på kvällen med Zabine som sa att hon visst hade haft ont i huvudet.
Jag berättade då sagan om Peter och vargen. Något jag gjort förut flera gånger.
Du vet herden som skriker på hjälp flera gånger och skrattar hånfullt när byborna kommer springande.

Nu har vi ätit lunch och jag kan återvända till mitt skrivande.

Två böcker ligger och väntar på att bli lästa för barnen: Ännu en Rakel-bok och Trollposten av S.Lindberg.

På mitt skrivbord ligger också en speciell bok. Nämligen Kim M Kimselius Att skriva med glädje.
Jag har inte kommit så långt i den men slås av det personliga tilltalet. Jag har träffat författarinnan flera gånger och hör hennes röst när jag läser.
Jag återkommer när jag läst klart.

Dagens uppgift är att skriva en novell tills morgondagens kurstillfälle.
Karaktären är klar, platsen likaså. Nu gäller det att stänga in honom med två främlingar och fixa några konflikter.

Ha en fortsatt bra dag



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...