13 mars 2013

Skriva tv-manus kurs

God morgon
När du läser det här sitter jag med mina 18 kollegor på Norra latin och lyssnar med stora öron på Johann Zolltisch som lär oss konsten att skriva tv-manus.
Intressant?
Ja det kan du ge dig attan på. Han kan det här det märks. Idag kom Christian Wikander från SVT och berättade en del hemligheter, och Josephine Tengblad på tv4 gjorde samma sak.
Jag kände mig verkligen priviligerad som fick vara med och lyssna, få en inblick i ett hemligt rum.
Vi fick till och med Christians mejladress. Det du...

Att skriva tv-manus är inte alls samma sak som vanlig långfilm. Eftersom det finns reklam på tv måste manusets cliffhanger ligga precis innan reklampausen för att inte tittarna ska sluta titta.
Det är oftast tre reklamavbrott i en film och om tittaren inte får ett lockbete zappar de vidare och glömmer att återvända till din film.

Så vad har jag lärt mig?
Hm...låt mig säga så här. Jag har skrivit 12 dubbelsidiga A4 under tiden Johann och de andra pratat. jag har dessutom spelat in lektionen på min Ipad. Det var ett test som faktiskt fungerar perfekt.
På det sättet kan jag lugnt lyssna på honom och skriva ned stödord som jag sedan kan skriva mer ordentligt då jag lyssnar på föredraget.

Nu tänker jag inte gå in på detaljer. Nu när jag skriver det här är klockan tolv på natten. Hjärnan är liksom överhettad av all information.
Köp Johann Zollitsch bok ATT SKRIVA TV-MANUS och Fredrik Lindqvist bok ATT SKRIVA FILMMANUS så har du garderat dig. Fredrik var förresten med på kursen. Vi har inte träffats sedan 2011 då jag gick på Manuspiloterna och hade honom som lärare.
Han och Kurt Öberg har kurser i filmmanusskrivande stadigt. Jag tänkte gå en sådan där specialkurs senare där de går igenom ett specifikt ämne. Kostnaden ligger runt 1500-2000.
Manuspiloternas kurs i Subtopia är gratis.

Jag återkommer i övermorgon. I morgon ska jag på kurs från nio tills fyra, sedan träffa mina skrivartjejer.

Ha det gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...