1 juni 2013

Så skriver man romance

Idag har jag tillbringat dagen med att insupa atmosfären i en skolsal. Nja, inte bara jag var där. Flera andra satt i bänkarna. Och framför oss stod Simone Arnstedt, romancedrottningen i Sverige.
Hon hade lovat att lära oss allt hon kan om att skriva i den genren.
Det var med stor förväntan jag gick dit. Det är lite så att alla kurser jag går på ger mig hjälp på min skrivväg. Samma sak är det med alla bloggar om skrivande som jag följer. Det dräller av kompetenta människor ute i cyberrymden, och det är gratis att läsa.

Efter en presentation av allihop startade kursen.

"Så vad är det som karaktäriserar ett romanceprojekt?", sa Simona. "Vad tror ni?"

Jag sitter tyst och tänker på Harleqinpocketarna jag läste när jag var ung. Minns att jag älskade dem och till och med var med i en klubb som sålde serien Cameliadamen. Jag slukade allt jag hittade och ofta, ofta handlade det om kärlek. Kunde det vara romance?
Jag väntade stoiskt på att någon annan skulle svara.
"Romance är kärlek", sa någon.
"Men var ligger fokus?", sa Simona.
"Kärleksrelationen man – kvinna", svarade någon.
"Mera specifikt?"sa Simona och log innan hon svarade sig själv: "Det är en kärleksrelation med ett hinder och ett lyckligt slut."

Vi fick stränga restriktioner om att inte berätta för mycket på våra bloggar och därför kan jag inte berätta alla hemligheter vi lärt oss idag.
Om du har minsta tanke på att skriva om kärlek tycker jag att du ska anmäla dig till en kurs med Simone. Imorgon ska vi prata om erotik och sex. Naturligtvis pratade vi om Femtio nyanser

Jag kan berätta att det inom romance även finns gayromance, lesbisk romance. Något man inte tänker på. I alla fall jag. Det finns även kysk romance (Jane Austen)

Varannan såld bok i USA är en romance. Du fattar skillnaden va? Varannan bok...
Tio procent av dem är män. Min karl skulle säkert läsa om han hann.

Så hur gör man? Frågar du säkert. Hur beter man sig för att skriva romance?
Åk till en enslig stuga vid havet utan el och telefon. SKRIV allt som dimper ned i hjärnan. Sålla får du göra sedan.

Simona ger massor av tips på bra att ha böcker om romanceskrivande.

Imorgon fortsätter vi.

Ha det gott






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...