27 juli 2013

En början-394

"Gillar du svensk historia?" sa mannen som dök upp från ingenstans och tog ett hårt tag om min axel. "Jag kan visa dig saker ingen annan sett."
"Jobbar du som guide här?" sa jag och kände hur mina ben darrade. Hans mun log men ändå inte och de kalla svarta ögonen hade ingen pupill. Kläderna hängde över kroppen som trasor och på ena fingret satt en stor bred guldring med en inskription jag inte riktigt kunde läsa.
"Nej, men jag är livets guide", fortsatte han och tryckte in fingertopparna i min axel. "Följ mig. Du kommer inte att ångra dig."
Jag tittade ut över den trånga gången där nunnor och munkar gått i århundraden för hemliga möten, och lämnat nyfödda skrikande barn åt sitt öde när de blivit gravida av misstag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...