9 september 2013

Kurs i sociala medier-tatueringar-flirt-våldtäktsmän-bra skolböcker

Kan man lära sig om sociala medier?
Jodå, det kan man, och det är exakt vad jag gör nu. Varför? undrar du kanske och mitt svar är nyfikenhet. Jag vill helt enkelt lära mig mer om facebook, twitter och alla andra.
Det är en kurs i regi av Kulturkraft och det mest fantastiska är att den är gratis. Jo du läste rätt. Kursen betalas av någon annan och den är på två hela dagar.
Vår lärare heter Sofia Mirjamsdotter och har nicname Mymlan. Hon har bloggat i evigheters evigheter och lärt sig massor på vägen, som hon nu lär ut till andra.
Lärde jag mig något?
Jodå, jag lärde mig äntligen hur Twitter fungerar i detalj och tänker använda det mer än jag gör i dagsläget. Jag lärde mig också massor om facebook. En del kunde jag redan genom att jag testat mig fram och en del hade jag läst mig till.

Det blev en lång dag idag. Klockan sju satte jag mig i bilen och åkte till Tumba där jag parkerade bilen. Sedan åkte jag pendel till ett nyvaket Stockholm. Människorna strömmade in från alla håll. Jag har visserligen bott över tjugo år i city, men längtar inte tillbaka.
Jag gick till City Conference center som inte ligger långt från Centralbadet. Grymt vackert ställe som får de flesta att oa och aa över dess skönhet. Se själv.
Det var här jag gick Skriva tv-manuskursen för några månader sedan. Även den i Kulturkrafts regi.
Dagen till ära var byggkläderna utbytta till snyggkläder. Blommiga byxor och lulllull upptill. Jag var riktigt kvinnlig. Titta själv. Så här är det inte ofta jag klär mig.


Klockan 9.30 startade vi kursen med presentation. Sofia berättade om sig själv och sitt intresse för internet, hur människor började ta kontakt för att få en föreläsning av henne och så vidare.
Jag lunchade på restaurangen mitt emot och fick in minnen av tiden då jag dejtade gullige Jörgen som jobbade som badvakt på centralbadet och hur otroligt nervösa vi båda var då vi åt på restaurangen jag satt på. Det hände på 90-talet och är ett fint minne jag gömt i hjärtat.

Efter lunch började Sofia prata om Twitter och alla olika funktioner. Facebook hade avhandlats timmarna innan. Ärligt talat så kan jag facebook hyfsat medan jag riktigt suger på Twitter. Har liksom inte haft intresset att lära mig. Men nu kan jag, och imorgon hoppas jag lära mig mer.

Jag skyndade mig till pendeltåget och kastade mig in i det sekunden innan dörrarna stängdes. Svettig satte jag mig på ett säte och lyssnade på Ann Ljungbergs skrivarprat.
Väl kommen till Tumba kastade jag mig in i bilen, ringde upp Peter som var på väg och for snabbt till Vårsta för att hämta småskruttarna.
Hampuz ville inte alls åka hem, men Zabine kom glatt springande och kramade mig. Hon är snorig igen och hade ont i huvudet. (Där fick jag för att jag tog hem snoriga bonusbarn. Fy på mig)
Jag väntade in Peter som öste över de yngsta barnen i sin bil och for till Mac Donalds med Razzel. Klockan rasslade snabbt fram till sju och time för sång. Razmus gick in på sånglektion och jag bloggade, surfade och läste tidningen Modern psykologi. Det är en fantastisk källa till vetande och jag använder den ofta till mitt manusskrivande.
Här ett exempel från månadens nummer.

Så väljer vi partner
Kliche´n av trubaduren som kvinnofavorit får stöd av forskare i Frankrike. De har konstaterat att 31%kvinnor säger ja till en man med gitarr som frågar om en dejt, medan en kille med sportbag bara fick 9 %.
Samma forskare konstaterar att kvinnor med en tatuering upplevs som mer sexuellt villiga.

Hupps, kan det verkligen stämma? Hör ni grabbar, vad säger ni? Är det så?

Jag tycker själv att en man med tatueringar (i lagom mängd) är vansinnigt sexig, och vet att han utstått mycket smärta för att få dem. Det är något visst med stora muskler (naturliga, inte konstgjorda via preparat) och tatuerad hud. Jag själv har i dagsläget fyra tatueringar med svarta pantrar och det blir fler. 

När jag bläddrar några sidor hittar jag det här:

Aha, tänker jag direkt. Det här kan jag använda i mitt manus. Genom att fråga offret om förövaren kysst  kvinnan förstår polisen om det är en engångsvåldtäkt eller om det är en serievåldtäktsman som är i farten. Förutom att inte kyssas hotar förövaren ofta med vapen, täcker över offrets mun för att kväva skrik och stjäl plånbok och mobil.
Sisådärja, tack för tipset, tänker jag och gnuggar nöjt händerna mot varandra medan scener radas upp i min hjärna. Jag läser vidare i texten och ser att en annan sak som ofta gäller är att serievåldtäktsmän ofta är tidigare dömda. Alltså finns de i brottsregistret och kan hittas.
Engångsvåldtäktsmän å andra sidan har oftare druckit alkohol.

Jag passade på att läsa tidningen, eller rättare sagt det lilla häftet Modern psykologi när Razmus sprang in på Fejmskolan och dansade. En hel timme utan att jag behövde ta hänsyn till någon. Jag lade upp fötterna högt och vevade ner stolen till halvliggande, vevade ned bilfönstret och njöt av att bara vara.

Nu har klockan passerat elva och barnen sover. Peter har också somnat, men sover i soffan. Kvar uppe är jag och katten Zally som envisas med att ligga på tangenterna. Just nu hårar hon förskräckligt och sprider små grå hårstrån överallt.
Nu ska jag logga ut och fortsätta mitt skrivande. Ämnet idag är Novellkurs. Tanken är att jag ska tota ihop en novell till Jenny Bäfving, men frågan är om jag hinner få ur mig det innan det blir för sent. 
Vi hörs imorgon igen.
Kram

P,s jag måste bara berätta om de här braattha böckerna. Om du har barn är de fenomenala. Lär dig både matte, fysik, biologi och kemi. Det som alla skolbarn måste kunna.
Författaren heter Carol Vorderman och böckerna heter:

Hjälp ditt barn med biologi, kemi och fysik
Hjälp ditt barn med matte
Lättfattligt och bra med bilder plus text lär det mig det jag glömt plus sådant jag aldrig lärde mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...