20 april 2014

En början-627

Syrgastältet runt faster Ruts säng rörde sig i taken hon andades, eller andades förresten, mer väste. Jag mindes de gamla glasburkarna som stått på balkongen, fyllda med halvrökta cigarrettfimpar. Min kära faster inbillade sig nämligen att om hon inte rökte det sista på den stinkande pinnen, skulle hon aldrig få cancer. Ack så fel hon hade. Nu låg en utmärglad figur innanför de genomskinliga väggarna och tittade på mig med ledsna ögon. Hon gjorde tecken och slog med sin kloliknande hand på täcket, kallade på vår uppmärksamhet genom att grymta. Läkarna hade tagit bort allt. Innanför den tunna huden som mer liknade gamla pergament fanns nu inget. De höga kindknotorna liknade smala, knotiga avsatser, och armarna hade reducerats till smala pinnar utan kraft. Maten intogs via en knapp i magen och jag funderade många gånger på att ta kudden, öppna dragkedjan på tältet, och lägga kudden över ansiktet jag inte längre kände igen. Det var mest humant. Ingen förtjänade att ligga så här, att vänta på att dö medan smärtan rasade runt i kroppen, och cancern långsamt åt upp allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...