24 mars 2015

En början-851

Det låg massor med pengar på bordet. Mest tusenlappar och hundralappar, men också större valörer - sedlar jag aldrig förut sett.
Pappa satt i soffan med en cigarett i mungipan. Han räknade pengarna och lade dem i högar.
På bordet stod flera genomskinliga glasflaskor med blå text. Jag hade inte lärt mig läsa riktig ännu, men kunde urskilja ett k. Jag hade kissat på mig igen och visste att pappa skulle bli arg. Mina byxor var så våta att det droppade av dem. Kisset rann ner i skorna och jag hatade min kropp som alltid lurade mig.
En av männen räknade på en miniräknare och en annan öppnade väskor och hällde innehållet över bordet. Han skrek och hoppade, verkade vara helt knäpp. Gardinerna hade dragits för och teven stod på.
"Pappa", sa jag och tog tag i hans armbåge. "Jag har kissat på mig."
"Inte nu", fräste han och sköt iväg mig. "Sätt dig där och titta på teve så länge."
Jag lydde honom och satte mig på golvet. Några sedlar låg under tv-bänken. Kissdoften fick mig att rynka på näsan och jag såg på mannen i andra fåtöljen att han också kände den.
"Jag kilar och köper några plastkassar nere på affären", sa han och tittade på mig. "Är det din unge?"
Pappa blötte tummen och fortsatte räkna sedlar.
Mannen som hoppat runt slutade och satte sig på huk bredvid mig. Han tog en slinga av mitt hår i sin näve och drog i den. "Inte visste jag att du hade en unge. Var är morsan då?"
"Hon stack", mumlade pappa och tittade inte upp. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...