18 januari 2016

Säljkurs för författare+ordberoende förlag+skriva manus

I helgen har jag gått exklusiv säljkurs hos Eva Åkerlind på Ordberoende förlag. Som sidekick hade hon Ann Ljungberg. Vi var fyra stycken som möttes i Evas lokal på pipersgatan och det kändes alldeles lagom.
Vi lotsades genom proceduren att sälja in vårt skötebarn till först förlag, sedan bokhandeln. Timme lades snabbt till nästa timme, och på söndagen avslutade vi dagen med att visa upp våra kunskaper. Att skriva ett pressmeddelande låter kanske lätt, men det är megasvårt kan jag berätta. Att pitcha inför vilt främmande är inte heller lätt.
Jag var fullt övertygad om att jag stressade på som vanligt, pratade för fort och gestikulerade som den värsta italienare, men nej, Ann Ljungberg sa att jag framstod som lugn och behärskad på alla plan. Kul att höra, men nu var ju inte "förlaget" helt okända. Sist jag pitchade mitt manus HAT och en gnutta kärlek, skakade mina ben och jag andades med korta snabba andetag. Dock lugnade jag mig snabbt. Den som intervjuar mig är ju bara en människa som mig. Hen kan ju inte döda mig :)

Ann och Eva lärde oss allt de kan och tipsen haglade från dem. Jag antecknade noga, men det är konfidiellt, och stannar mellan oss i gruppen. Lite skvaller i branschen hanns också med.
Det roliga med kurser är lyxen att umgås med likasinnade tycker i alla fall jag. Jag är ganska ensam annars. Peter läser nästan aldrig böcker och kan inte ens komma in i en dator. Han är inte heller det minsta intresserad av att lära sig, och hittills har det fungerat i och med att jag sköter bokföringen.
Barnen skriver korta berättelser som jag går igenom utan att rätta alltför mycket. Jag har blivit tillsagd av lärarna att inte göra det. De vill se barnens felskrivningar för att på så sätt lära sig hur duktiga de är och anpassa undervisningen till det.

Behöver man gå en säljkurs för författare kanske du undrar? Mitt svar är utan tvekan JA, om du vill lära dig det där som gör att förlaget tar ditt manus, men framförallt det där som gör att förlaget känner att WOW, hon kan det här.
Jag ska öva på att skriva pressreleaser och baksidestexter, vilket det kommer att bli mycket av framöver, om jag får som jag vill. Tre manus ligger och väntar, vill bli inspekterade och omhändertagna av kärleksfulla, stränga händer.

Ikväll har jag skickat in ett filmmanus till en regissör och producent som jag samarbetar med men det kan jag inte berätta så mycket om. Återstår att se om de gillar det jag skrivit, eller söker något annat, som jag inte kan leverera. Mitt manus Hat och en gnutta kärlek startade som filmmanus och ska så småningom bli det igen. Då kan jag erbjuda både bok och filmmanus till förlaget som vågar anta det.

En del av kursen gick ut på att berätta om min plattform, du vet alla sociala media. I mitt fall är det mest twitter, Facebook och blogg, men jag har faktiskt en hemsida som ska fräschas upp i och med att det blivit nytt år. En urkul syssla som tar några dagar i anspråk.
Det som händer nu framöver är att jag ska sammanställa all info jag samlat från alla kurser jag gått i vinter och lägga ut på bloggen. Det handlar om att skriva för tv, skriva noveller till tidningar, skriva för barn med mera. Jag älskar att lära mig mer och hoppar ofta på kurser som är på bara några dagar. Blir det tal om kurser som är åtta till tio gånger slår det aldrig fel. Barnen blir sjuka, och jag med, vilket medför att jag missar kursdagar.
Framförallt blir det mycket tid med Benjamin, Charlie och de andra. Nu blir det lite jobb och mycket skriva. Ska bli underbart att få flow och bygga manus. Jag har längtat hela sommaren då jag slitit på tak och i trädgårdar från tidig morgon till sen natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...