20 februari 2016

En början-1003

Fågelsången tystnade.Solen sjönk ner och ett orangegult ljus bredde ut sig över gläntan.
Tjädertuppen satte näbben upp i luften och ett gutturalt kluckande strömmade ur honom. Han blåste upp sig och blev nästan dubbelt så stor, sprang runt, runt hönan som hukade sig.Kameran låg i ryggsäcken, men frågan var om jag skulle få upp blixtlåset utan att skrämma iväg fåglarna.
Jag kröp ihop bakom stenen och vågade inte röra mig. Väntade på rätt tillfälle. Solnedgången bländade mig och två skator satt på en gren snett över mig.
Tjädertuppen stannade och neg mot hönan som verkade gilla det hon såg.
Då hördes plötsligt en gäll signal.
Ljudet från de flaxande vingarna fyllde gläntan.
Mobilen skakade och nästa signal mötte luften.
"Ja", sa jag kort, och funderade några sekunder på att slå ihop luren.
"Stör jag", sa en mörk röst.
"Ja."
"Åh, förlåt. Det var absolut inte min mening. J...j...jag kanske ska presentera mig. V...v...vi, ja, du och jag alltså. V...vi möttes igår. På Baddes bar."
Jag skrattade.
"Var sa du att vi möttes?"
"Baddes bar. Du vet den där som ligger i hörnet harggatan, flisgatan."
"Jag har aldrig varit där."
Mannen var tyst en lång stund.
"Aldrig? Du var ganska packad."
"Jag dricker aldrig på det viset."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...