8 april 2016

ADHD-barn och skolväsendet fungerar frustrerande dåligt tillsammans

Frustrerad
Skickade ett mejl till Raz lärare idag.
Hon gör allt för att hjälpa honom och vi har nära kontakt, men....
Raz berättade ikväll att han är bekymrad över matten…enligt honom kan han bara få E i matte på nationella provet. Jag trodde inte ens att de fick betyg på det, att det bara var en test för att se hur ungarna i Sverige ligger till.
Sedan har jag ett problem
Enligt Razmus håller hans andra lärare typ föredrag och visar bilder på so:n,och har nu skickat hem en bibba papper med stödord om frihetstiden, gustavianska tiden osv.. Ingen hänvisning till text vi kan läsa eller så.
Jag erkänner villigt att jag inte fattar ett smack.
När han fick hem likadana papper om kristendomen letade jag upp en kille på internet som via nätet undervisar om kristendomens historia mm. sedan gjorde jag utifrån det frågor till Raz som han fick svara på. Vi höll på en hel helg. Känns inte riktigt rätt.
Razmus sa också att han inte kan få högre betyg än E i kristendom oavsett vilket resultat han åstadkommer. Detta eftersom han missat första gången och gjorde om provet.
Kan det verkligen stämma?
Han tappar helt lusten att plugga när det är så. OM det är så.
Detta är enormt frustrerande.

Han antecknar inte ett smack av det som sägs på lektionerna och har då inga anteckningar att läsa när han ska plugga?
Jag själv spelar in föredrag jag är på eftersom min hjärna ”stänger av” efter en kvart och inte tar in mer info. Då kan jag lyssna på det som sagts efteråt, men i korta etapper, och även anteckna det som är viktigt.
Barn med ADHD är funtade på samma sätt. Synapserna i hjärnan spelar spratt och konnektar inte som de ska.
Jag föreslog han lärare detta:
Att han skulle spela in föredragen hon håller. Antingen med sin mobil eller ipaden? Då kan han och jag lyssna på det efteråt.
Jag kan ju inte påverka vad han gör i skolan.

Läste i tidningen söderförort om en lärare som spelade in alla lektioner han hade och la ut dem på ett ställe där eleverna kunde hämta det och plugga in det som behövdes hemma. En underbar ide´tycker jag. Vi borde använda tekniken istället för dissa den.
På det viset missade inte barnen en enda lektion, även om de var sjuka.

Får det verkligen vara så här?
Borde inte funktionhindrade barn få sk "gräddfil". Extra förmåner och hjälp att klara av skolan på det enda sätt som fungerar?
Annars kommer Raz inte att ha en chans i livet. Betygen ligger strax över underkänt trots att han kämpar. Jag med för den delen. Känns ibland som om jag går i skolan en andra gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...