20 juni 2009

TEMA att komma försent

Midsommarmusiken har klingat av, och nu tidigt på midsommardagen ekar byn tom.
De flesta ligger väl med kudden över huvudet och förbannar att de inte struntade i sista drinken, men några få sover vidare bara för att de kan.
Utanför fönstret skiner solen lite försiktigt, men inne på skomakarbacken 3 har dagen för länge sedan börjat med tre vilda ungar som absolut inte har någon lust att ligga i sina sängar längre.
Istället smyger de en efter en in till mor och far som sover sött.
"Mamma, jag är hungrig!" säger äldsta pojken högt.
"Mamma, jag vill ligga hos dig" säger lilltjejen på 4 år och borrar ner sig mellan föräldrarna. Efter några sekunder sätter hon sig upp för att kolla läget. "Mamma, jag älskar dig!" Hon lägger sina armar runt sin sömndruckna mor och pussar henne sedan på mun med sina mjuka barnaläppar. Modern ler och känner hjärtat omslutas av en ömhet hon inte trodde fanns. Dessa älskade små liv som ibland kunde vara så enormt jobbiga för att sedan vara änglar. Gud vad hon älskade dem.
"Mammmmmma!" Minstingen har nu vaknat och leker bungyjump i sängen mellan föräldrarna. Blöta pussar delas ut till allihop, och sedan kurar han ner sig mitt bland allihop. Älskad och efterlängtad. Syrran kramar om honom och drar honom tätt, tätt intill sig. Efter några sekunder sliter han sig lös för att försöka ta sig ner till golvet, men stoppas av en bräda som satts upp. Ilsket skriker han och pekar på brädan. "Mmmmmammmmma!" Med en snabb lyftning är han på golvet när modern gett upp och kliver upp. "Okey, vilka vill ha mat?" Hon klär snabbt på sig ett par slitna jeans och en t-shirt som är i rosa, (dotterns älsklingsfärg som modern förut aldrig tyckt om, men nu anammat). Fadern segar sig upp ur sängen ivrigt påhejad av sina äldsta barn. "Pappa, kom nu då! Jag är HUNGRIG!"
När ungarna fått i sig mat klär de på sig och borstar tänderna under stort kiv.
I badrummet låter det ungefär så här: "Mammmmmmma" (minstingen vill ha tandborsten och försöker på alla sätt räcka upp till handfatet) Till slut står de fint i rad och borstar sina tänder. Sekunden efter hörs ett illtjut och lilltjejen skriker på sin bror "Nä Razmus, du får inte. Mamma! Han nyper mig! Mammmmma!"
"Gör jag visst inte, mamma Zabine skvätter vatten på mig. Mamma hon fuskar, hon har inte alls borstat tänderna." Modern i huset kliver in och borstar den ena efter andras tänder medan hon förklarar varför det är så viktigt.
När de två äldsta gått ut på tomten för att leka, och minstingen knoppat in i sin vagn sätter sig föräldrarna i soffan och njuter av varandras sällskap och tystnaden. Samtidigt saknar de kaoset som alltid finns när tre småttingar på sex, fyra och 1,5 år härjar runt. De är fullt medvetna om att barnen kommit in i deras liv sent och att de kanske aldrig får se sina barnbarn, men lyckan av att ha barnen i sitt liv överstiger tanken på att de kommit för sent.

4 kommentarer:

  1. Vad fint du har skrivit =)

    kram!

    SvaraRadera
  2. Texten får mig att känna mig inbjuden till en stund hos familjen. Kärlek och kaos i en salig blandning. Levande beskrivet!

    SvaraRadera
  3. vilken familj härligt samtidigt som jag känner mig lättad över att ha lite större barn fast ibland saknar jag ju de stunderna när de var mindre bra skrivet härlig bild jag fick framför mig

    SvaraRadera
  4. levande och vardagsnära. och en klok slutsats!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...