15 mars 2010

TEMA Skriv om något man delar

Med ett stön drog jag av mig täcket och drog snörvlande in snoret jag hade i näsan när jag inte hittade något näsdukspaket under kudden. Med ena handen under näsan skyndade jag mig in i badrummet för att där dra till mig en bit toalettpapper. Huvudet kändes som om jag lämnat kvar det på huvudkudden, och det sved under näsan efter alla snytningar på natten.


Lilleman hade vaknat till liv när jag återkom till sängen så det var bara att inse fakta och klä på sig.

Kroppen var tung och bihålorna var så igenslammade att maten smakade nada. ”Jaha du hjärtat.” Jag lutade mig mot minstingen.”Nu är det mammas tur att bli förkyld.” Han log med sina små tänder mot mig och slog snabbt med skeden i matskålen flera gånger så att innehållet for åt alla håll. Täckt med puffar och mjölk från topp till tå skrattade han och stjälpte ur det sista av mjölken på bordet.

De andra barnen skrattade åt sin lillebror, men tystades av min skarpa tunga. ”Tyst! Ni får absolut inte skratta när han gör så här.” Jag lämnade min halvätna gröttallrik och hämtade trasan som jag torkade golvet med. ”Om ni skrattar gör han om det flera gånger. Tänk på det.”

Plötsligt nyser Razmus och jag ser att massor av snor letat sig ur hans näsa och hänger som en dinglande gelemassa. ”Jaha, då har du delat med dig till oss båda två.” Jag tittar på minstingen som just kränger av sig sin våta pyjamas och ser att han är snorig han med. Skall det här aldrig sluta?

5 kommentarer:

  1. Lätt kan det inte vara ... Medryckande text!

    SvaraRadera
  2. Ooh vad jag minns... och inte saknar just den biten kanske ;) Fast allt har sin charm! Precis som dina vardagskåserier. :)

    SvaraRadera
  3. snuviga barn kul text även om jag inte längtar tillbaka till den snuviga tiden,

    SvaraRadera
  4. kul text när man slipper vara mitt idet snorigheten vill jag inte vara i

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...