30 juni 2010

Redigering

Det här med att skriva är rätt enkelt. Man sätter sig ned framför datorn, klickar fram word och slutar tänka. Hjärnan får frispel och orden printas ned så fort att inte fingrarna hinner med.


När orden är skrivna och sida efter sida ligger i datorn återstår redigeringen. Tänk om man hade råd med en privat redigerare.

Men frågan är om boken skulle bli med din signatur då. Dina tankar om hur den skall vara och vilka texter som skall sitta ihop. En kursiv text på ett ställe kan betyda så mycket skillnad.

Så…jag tragglar på med mina evinnerliga redigeringar och drar ifrån och lägger till i ungefär samma mängd.

Men det vore ändå intressant att se resultatet av någon annans redigering.

2 kommentarer:

  1. Känner som du, om någon annan redigerar var tar min text vägen, min egen känsla? Jag tror att råd om ändringar och strykningar är helt OK, men jag vill göra alla förändringar själv.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tror att man skall samla alla kommentarer och gå igenom dem när texten skall redigeras...inte redigera allteftersom under skrivandet.
    Det blir lätt att man står och stampar då.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...