31 juli 2010

TEMA Avhyvling

”Farsan! Dörren går ju inte att stänga.” Kalle försökte stänga dörren till det nybyggda utedasset, men fann det totalt omöjligt. ”Farsan!” Evald reste sig upp från hängmattan och gick långsamt till Kalle. ”Du får ta i lite…” Han sköt igen dörren med en hård smäll. ”Sådär, det var väl inte så svårt.”


Muttrande lade han sig i hängmattan igen och tog fram tidningen. Efter en kort stund hördes höga snarkningar.

När Kalle gjort det han skulle drog han upp byxorna och tryckte på dörren för att ta sig ut. Den vägrade att röra sig en enda centimeter, och han kände först ilskan, sedan paniken växa. ”Farsan.” Rösten var irriterad och Kalle kände sig fånig. ”Farsan!” Han tog sats från sittplatsen och hoppade mot dörren om och om igen tills knäna var skinnflådda. ”FARSAN!” Kalle tittade på det minimala fönstret som vette mot stranden där folk badade. Det går nog inte att pressa sig ut där…eller? Han tittade ut genom det och fastnade med axlarna när han försökte ta sig ut. ”F-A-R-S-A-N! För i helvete! Vad gör gubbstrutten?” Kalle vände ryggen mot dörren och lade upp fötterna mot upphöjningen där hålet satt. Med ett morrande tryckte han på allt som gick, men dörren var obevekligt fast.

I hängmattan rör sig Evald oroligt och mumlar något i sömnen. ”Ja, ja, jag kommer lilla gubben. Pappa kommer…” En fluga placerar sig på näsan och tvättar vingarna. Evald drar med handen över ansiktet och fnyser till. Några sekunder senare hörs djupa snarkningar igen.

Nu har Kalle panik! Han bankar frenetiskt med nävarna i väggarna och skriker oavbrutet på hjälp. I huvudet snurrar tankar som gör att rädslan ökar. Kommer jag att dö här? Instängd? Varför åkte jag hit själv med honom, och varför i helskotta lät jag honom bygga det här. Farsan är en kontorsmänniska med tummen mitt i handen, det bara är så. ”HJÄLP! Jag kommer inte ut!” Någon borde höra mig. Varför kommer inte farsgubben? Vad i helvete är det här? H-J-Ä-L-P!”

Blodet strömmar snabbt genom ådrorna och hjärtat slår dubbla slag. Kalle känner doften av grillat kött och sticker ut ansiktet genom det lilla fönstret. Hjälp mig någon! Jag är instängd!” Magen kurrar och läpparna är torra.” HJÄLP!” När han drar tillbaka ansiktet fastnar öronen i listen och det svider till. En tunn rännil av något blankt rinner nedför kinderna och han lägger ansiktet i händerna.

Evald blir brutalt väckt av en blodtörstig broms som spanat in hans köttiga blodfyllda arm och tar en smakbit. ”AJ!” Yrvaket ser han insekten ligga mosad i sitt eget och Evalds blod och svär medan den avlägsnas. Ett konstigt ljud hörs från nedre delen av trädgården där det nybyggda utedasset står, och han närmar sig det försiktigt. ”Hallå? Är det någon där?” Evald drar i dörren och märker att den är låst. ”Hallå!”

Kalle tystnar tvärt när han hör pappan. ”Farsan…du måste hjälpa mig ut. Dörrfaan sitter fast. Du skulle ha gjort den där sista avhyvlingen som det stod om i bruksanvisningen. Evald drar i dörren igen. ”Jag trodde faktiskt att det inte skulle behövas, men…det verkar som om jag hade fel. Har du suttit här hela tiden?” Kalle torkar tårarna och fräser ilsket. ”Ja vad tror du? Vart tog du vägen? Jag har skrikit som en galning.”

Evald hämtade en hammare och kofot, sedan bröt han skrattande upp dörren med hjälp av Kalle som tryckte på inifrån. ”Jag somnade i hängmattan. Förlåt, men det är ändå lite komiskt…eller…inte.” Kalle såg ut som ett åskmoln när han skyndade sig iväg.

”Här har du. Hyvla av lite nedtill så vi kan använda skiten.” Kalle räckte fram en hyvel till pappan med en häftig rörelse. ”Och våga inte skratta en gång till.

3 kommentarer:

  1. Fy bubblan, ja - fasen så förbaskad man skulle vara på farsan: både för att han gav tusan i att hyvla av den en extra gång och för att sov så stenhårt!
    Gillade första tre passagerna bäst.

    SvaraRadera
  2. Ja, lite komiskt var det! Men känner Kalles panik genom texten och frustration/ilska gentemot pappan! Trevlig läsning var det!

    SvaraRadera
  3. Burleskt. Kul tolkning av temat. Onödiga tempusbyten.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...