7 oktober 2010

TEMA Nomad

Mitt liv var enkelt, och jag hade inga vackra kläder, men mina resor gjorde att mitt inre var rikt och att jag var lycklig. Alla människor jag mött hade på ett eller annat sätt påverkat mig, ibland utan att jag ens visste om det.

Som nomad skötte jag mina djur och bodde i enkla hyddor som jag och mina vänner tillverkade av det som naturen erbjöd oss just då. Vår mat bestod av kött och örter som vi hittade nära våra bostäder. Att inte ha några band gjorde att jag kände mig fri, och emellanåt stannade jag ute på fjället med djuren och sov under en bar himmel som var fylld av gnistrande stjärnor.

Det var nog den enda gången jag längtade till något annat. För jag var fascinerad av det oändliga över mig och kunde ibland sitta långa stunder och titta i min stjärnkikare. Med bultande hjärta tog jag in sällheten i att vara människa och en liten, liten beståndsdel i livets kretslopp.
Tibetan nomad, invited us into his tent for tsampa (traditional Tibetan food)

8 kommentarer:

  1. Dissa eller hissa, ja. Man måste tro på sig själv, utan att lämna jordytan :-D. Håller tummarna för dig.

    Det är ett sånt liv man kan längta till ibland, som du beskriver. Men kanske inte leva så hela tiden, förstås. Är bekväm ibland.

    SvaraRadera
  2. Wow vilken text! Di beskriver det så bra, det kändes som att jag var där, som att jag var "jag" i din text. Förstår du vad jag menar?

    SvaraRadera
  3. vilken frihet som du skriver om

    SvaraRadera
  4. Gillar "Det var nog den enda gången jag längtade till något annat."

    SvaraRadera
  5. ..att inte äga men vara rik!!!

    SvaraRadera
  6. Enkelt innehållsrikt och vackert

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...