14 oktober 2010

TEMA Samband och Experiment

Jag slår ihop gårdagens puff med dagens.

”Snoppjocke!” Hampuz tittade på sin storebror några sekunder innan han kontrade med det ord han ansåg vara värst av dem alla. ”Pruttfit!” Den lilla pojken lade handen över munnen och fnissade. Razmus stod och letade i minnet efter ett ord som skulle förmedla allt hans lillebror stod för just i det ögonblicket. ”Pottloppa!”

De två antagonisterna stod mittemot varandra med händerna tryggt vilande på höfterna. Hakan var starkt framträdande på båda två, ett arv från farmodern som var lika envis som sin sons två söner. Hampuz som snart skulle passera treårsstrecket himlade med ögonen som han sett sin mamma göra många gånger, och utbrast. ”Ty Tarao vad du är dum, Pittenitte.” Nu höjde Razmus handen för att slå till sin älskade lillebror. ”Säg om det där om du vågar.” Lilleman skrattade när han insåg att han hittat brorsans ömma tå. ”Pittenitte, Pittenitte, Pittenitte.” Hampuz hoppade omkring medan han ropade öknamnet. Razmus blev rödare och rödare i ansiktet, och slaget låg i luften när jag grep in.

”Nä nu får ni sluta…Razmus pinkade på sig för att han inte gått på toaletten innan han lade sig, och kommer nog aldrig mer att göra det. Eller hur gubben? Razmus gjorde bara ett litet experiment. ”Mm…det var äckligt.” Munnen rörde sig knappt på äldsta grabben, och han vägrade konsekvent att möta min blick. ”Jag kommer aldrig mer att lägga mig utan att gå på toaletten först. Det luktade bläh.”

Hampuz gick in till sin syster Zabine som satt i barnrummet och lekte med dockor. Med en välriktad spark gjorde han så att hennes prydligt uppsatta vänner flög all världens väg. ”LILLEBROR! Hon torkade ilsket tårarna som kom och slog till den lilla uppviglaren på rumpan. ”Dumma, dumma dig! MAMMMMMA! Ta honom.” Hon svepte teatraliskt ut med händerna och kastade huvudet bakåt så att det tjocka, långa lite lockiga håret låg som en mantel över hennes rygg.

Skrattande fångade jag upp min lilla sötnos, pussade honom på huvudet och tog hans hand. ”Kom nu min lilla Hottentott…du och jag skall bada.” Hampuz tittade tveksamt på mig innan han med ett lyckligt leende pekade på Zabine. ”Nej ja vill bada med Bine…ja älskal ju henne.”

love ann

5 kommentarer:

  1. En text som verkligen beskriver barnens värld. Känslorna med deras vrede men ocksâ kärlek fick du fram sâ fint.

    SvaraRadera
  2. Ja fint beskrivet om syskonkärlek. Ingen kan göra en så arg som ett syskon, samtidigt som man älskar.

    SvaraRadera
  3. ja härlig text.
    fast skönt med ett barn också :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...