27 juni 2011

Kvällsinlägg 27 juni - panikavfrostning

De där ynka timmarna som barnen går på dagis och fritis bara försvinner ibland, och idag var det just en sådan dag. Lilla coola Hampuz hämtade sitt täcke och lade sig i soffan bredvid mig när jag skrev på manuset. När jag frågade vad han gjorde tittade Hampuz allvarligt på mig och sade.
   "Jag vilar." sedan låg han och filurade medan jag ramlade in i fantasins underbara värld igen.

Klockan halv ett hade vi precis skottat i oss några pannkakor, och satte oss i bilen för att hämta tussungarna.
Naturligtvis var vägen nyasfalterad och jag hörde hur gruset slog i karossen på min lilla bil, och nästan krypkörde av rädsla för att skicka in småstenar i fönstret på mötande bilar. Jodå, det flög småsten in i min ruta, flera gånger till och med. En stackars mc-förare som körde efter oss saktade in och kunde nog lika gärna promenerat.

Zabine och Razmus ville inte gå hem, så vi stannade en pyttestund. De var bara sex ungar på dagis idag, så det var lugnt.

Väl hemma öppnar jag frysen för att bjuda ungarna och mig själv på glass, och ser att ve och fasa...glassarna är smälta, och har förvandlats till små paket med vätska i. Razmus blir besviken och arg medan Zabine och jag tar itu med det direkt.
Vi slänger ut allt ur frysen, och slår bort isen som sitter överallt.
En timme senare lägger jag in varorna igen, och tittar dystert ned i papperskorgen där glassarna ligger på varandra.
Tyvärr verkar det inte ge det resultat jag ville. Den gröna lampan blinkar lika intensivt som innan, och det verkar som om frysen bestämt sig för att lämna in. Bläh! Inte är det kul att köpa vitvaror för sina pengar. Jag hoppas att lampan stannar och att vi får vänta några år med ny frys.

Nu skall jag göra mat. Idag blir det fisk och potatis.
Ha det gott!

1 kommentar:

  1. Verkar ha varit en dag inte helt på topp, för din del och så tist med glassarna.
    Hoppas din frys överlever i vämen, nu då den behövs som bäst. Annars kommer det nog att bli ett panikköp, gissar jag.

    Undrar om det blev att gå ner till sjön och skaffa fisk, eller var det en rest från den numera avfrostade frysen?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...