17 november 2011

TEMA Automatisera och tilltag

Vilket urbota dumt tilltag att automatisera åldringsvården på det sätt som gjorts. Dålig betalning gör att personalen går på knäna, och människor som för länge sedan arbetat ihop till sin vård blir utnyttjade av dem som kunde varit deras barn eller barnbarn.
Var finns medmänskligheten idag? Försvann den då datorn kom in i huset, eller då det inte längre blev tvunget att ha en kvinna hemmavid för att ta hand om barnen?
Vad är det egentligen som hänt i Sverige? Vi jobbar ju verkligen inte på karman.
Gör mot andra vad du vill att de skall göra mot dig
Så brukar det stå på gamla vepor som placerats på gamlingarnas väggar. 
Handen på hjärtat nu, är det inte så att det där besöket hos gamla farmor uppskjutits länge? Att du tänker som så att hon ju ändå inget förstår, gammal och virrigsom hon är?
Om alla tänker så, och dessutom gör allt för att tjäna pengar på våra gamla, vad blir då av kärleken?

Min mamma och pappa bor trettio mil från mig, och vi träffas inte alltför ofta. De som blir mest lidande är våra barn...och tänk då att vara gammal och sitta på ett äldreboende i ett litet yttepyttrum och ALDRIG få besök, och att få vänta i eviga tider på att få hjälp med att kliva upp, få mat och framförallt sällskap. Är det mänskligt?
Nä jag ser ingen annan råd än att införa ättestupan igen. Det ligger mer moral och kärlek i det än att utlämna farmor eller mormor till idioter som väger blöjorna för att konstatera hur länge de kan användas utan att bli för fulla. Varenda människa har väl så mycket vett att de vet att man kan få blöjeksem och stora sår av att ha blöjan för länge. 
Jag skulle aldrig, aldrig låta min lilla son gå med en blöt blöja, inte minsta gnutta pink.

Det finns ytterligare ett alternativ, men det innebär att vi backar bandet, och börjar om:
Du vet när farmor eller mormor flyttade upp på övervåningen, eller bodde i gästhuset intill. De kastades aldrig in på hem, eller uteslöts ur familjegemenskapen. Istället blev de en resurs.
Jag skulle gärna leva så, men då skulle det bli många dagis som stängde och fritids skulle bli övergivet.
För säg den unge som inte vill höra om hur det var förr, vaggas till sömns av gammelarmar som luktar Kungen av Danmark, och lunka med i skogen för att på plats lära sig allt om den via en person som kan det mesta, och har levt länge.




4 kommentarer:

  1. Hett och viktigt ämne, kan man bli annat än upprörd?! Men ättestupa känns inte särskilt tilltalande och inte heller att ha gamla mor eller far boende på ovanvåningen. Min mamma hade aldrig velat det, hon har alla sina vänner och aktiviteter på den ort hon bor i. Vi bor 60 mil därifrån. Däremot tycker jag att man ska kräva av kommunerna att verkligen TA ANSVAR!

    SvaraRadera
  2. Gillar särskilt "gammelarmar som luktar Kungen av Danmark". Har ett förslag på vad vi kan göra på min blogg.

    SvaraRadera
  3. Jo du det är mycket som håller på att gå åt helvete...håller med!

    SvaraRadera
  4. Cissi;
    Jag håller verkligen med. Kommunerna och andra vill i dagsläget bara göra vinst på gamla, inte ta hand om.
    Kalle Byx: jag skall kika in och titta.
    Foxy; Jag kan inte låta bli att fundera varför det gör det.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...