8 november 2011

TEMA Skriv om att få något på köpet

"Jag är så otroligt stolt att Stefan valde mig. Ingen av mina forna pojkvänner har en chans gentemot honom. Stefan är jätteduktig på att laga mat, och fruktansvärt bra i...ja du vet."
Tessan rodnar och tittar ned i golvet.
När hon möter min blick ser jag att det riktigt skimrar om de gröna ögonen, och ansiktet har en ny lyster. Underligt nog vänder hon bara ena sidan av ansiktet mot mig.
"Stefan säger att jag är hans drömtjej, och att vi skall gifta oss så småningom. Att sjukdomen han har kommer att försvinna så småningom."
Tessan står tyst en lång stund. Händerna plockar med osynliga trådar och noppor på tröjan, och minen är allvarlig.
"Det enda jag önskar är att han berättat tidigare om den."
Hon vänder upp hela ansiktet och jag ser ett stort sår i ena mungipan. Det är gulaktigt av var, och blåsan har spridit sig över nedre delen av munnen.

"Tyvärr fick jag det här på köpet. Tydligen blossar det upp då och då, finns liggande i bakgrunden för att invadera kroppen då och då."
"Är det bara där?", säger jag och pekar på hennes mun.

Tessan skakar på huvudet, och jag ser att tårarna trycker på.
"Vi hade sex flera gånger innan han berättade."
"Vilken skitstövel.", säger jag och grimaserar av vämjelse när jag tittar närmare på såret i ansiktet. "Svider det mycket?"
"Som eld.", snyftar Tessan och lutar sig mot mig. "Jag känner mig så lurad Pia, så lurad. vad tycker du att jag skall göra?"
Jag dissekerar vad jag känner, funderar en lång stund, studerar min väninna, och säger: "Ärligt talat så skulle jag dumpa fanskapet, men det beror på vad han säger om det där."
Tessan torkar tårarna och flyttar sig en bit från mig.
"Han skäms, och vill ersätta mig, men hur skulle det gå till. Om man en gång får det här försvinner det visst aldrig."
"Tänk på saken några dagar, så du inte gör något du ångrar, och gå för Guds skull till en doktor."
Tessan nickar, vinkar och går hem med ena handen över munnen.

9 kommentarer:

  1. Usch och fy. En text som väcker en hel del känslor och tankar.

    SvaraRadera
  2. tänk så sårbar en relation kan vara..och hur lätt den alltså kantrar. Tänkvärt om ärlighet.

    SvaraRadera
  3. Mitt inlägg om "på köpet" handlade inte om mig :), det var mer skämtsamt än allvarligt menat.

    SvaraRadera
  4. Usch ja. Allt är inte gott som man får på köpet.

    SvaraRadera
  5. Vilken typ. Blir riktigt rejält förbannad.

    SvaraRadera
  6. Håller med Kalle Byx. Jäklar. Väcker som sagt känslor.

    SvaraRadera
  7. Men bra gestaltat, hon älskar honom ju samtidigt!!

    SvaraRadera
  8. Superbt! Vilket fint textspråk.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...