22 november 2011

TEMA Tristess

"Vad skall vi göra?"
"Vet inte, hitt på nå."
"Kanske ta ett dopp?"
"Nja..."
"Äta nå gott?"
"Hm..."
"Vad vill du göra då?"
"Nå kul..."
"Som...?"
"Vet int, ja är uttråkad, allt är så trökit just nu."

De två ungdomarna sätter sig ned på bryggan.
Efter några sekunder byter de ställning och lägger sig på mage med armarna i nittio grader, och hakan lutandes i händerna.
"Det finns int nå och göra på det här skitstället. Det är lika bra att spränga skiten."
"???"
"Det finns inga jobb, ingen bio, inga discon och skolan är rutten."
"Och...?"
"Mamma och pappa skall skilja sig...pappa har redan skaffat ny lägenhet..."
"Åh faan...men...?"
"Morsan är galen..."
"Du då?"
"Äh jag klarar mig, men det är värre med syrran. Hon bara gråter."
"Du då, vart skall du bo? Hos farsan eller? Du brukar ju säga att ni kommer så bra överens."
"Morsan och jag bara bråkar...typ jämt."

De ligger tysta och tittar ut över vattnet. En ensam svan simmar mot dem och väser högt när den ser flickorna. Över huvudet på dem kommer en stor vit/grå trut susande så tyst att de inte märker den förrän den skickar ned en stor klick vitt bajs.
"Faan, jävla kräk."
"Kom ska jag hjälpa dig."


Den ena flickan drar åt sig ett stort näckrosblad som hon efter mycket dragande lyckas få loss. Varsamt torkar hon bort det vita, och snuddar nästan omärkligt vid den andra flickans kind.
Efter bara några sekunders väntan böjer hon sig fram och pussar henne på kinden.
Tystnaden darrar mellan dem, båda är rädda att titta på den andra. 
"Du kan bo hos oss...jag...jag kan fråga mamma om du vill?"
Två bruna ögon möter två blåmelerade, och viker inte med blicken.
"Jag måste hem."
"Ska du göra nåt särskilt?"
"Nja..."
"Blev du arg?"
"Nej, men...du är tjej. Jag gillar killar."
"Kan vi vara vänner ändå?"
"Okej. Du...tack för erbjudandet att få bo hos dig och så, men...mamma skulle nog bli både arg och ledsen."
"Det är lugnt. Jag menar vad jag säger...morsan är rätt shysst."

Flickorna reser sig upp och går sida vid sida från bryggan.
När de kommer fram till busshållplatsen delar de på sig efter en snabb tyst kram.



5 kommentarer:

  1. Tristess eller förtvivlan? Bra text men med lite många teman på samma gång; skulle vilja se en utveckling av skiljsmässan och deras eventuella kärlek.

    SvaraRadera
  2. Bra, väl skildrat dialog med många bottnar.

    SvaraRadera
  3. Hoppfullt slut på eländes elände.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...