23 februari 2013

Att skriva för barn kurstillfälle tre-hemligheter

Att få sin text dissekerad av ett gäng andra skrivare är inte lätt. Jag lovar.
I torsdags gjorde vi bara en enda sak i tre timmar: Gick igenom alla texter som vi lämnat in. Helt enkelt gav textrespons på varandras alster.
Man lär sig så otroligt mycket på att höra andras åsikter och framför allt Ylvas åsikter. Hon ger många tips och reder ut frågorna vi har utan att ens blinka.

Snart kommer hennes bok om att skriva för unga, och jag vet minst en som kommer att köpa den. Det börjar bli en rätt hög stapel av faktaböcker som ligger på mitt skrivbord. Jag kan inte låta bli att köpa dem. Det är så fantastiskt att läsa alla tips som de delar med sig, och sakta men säkert har jag en egen faktabok som passar bara mig.

Nu ska jag berätta några hemligheter med att skriva för barn:
  •  Ylva påpekar att man visst kan använda 1:a perspektiv i sitt skrivande för barn.

  • Tänk på orden du skriver i manuset. De får inte vara så vuxna. Tänk också på att ge karaktären ”rätta” orden. En blyg kille är försynt och säger inte hårda ord.

  • När det är spännande i manus ska du tänka på att inte skriva för mycket monologer eller beskrivningar. Korta meningar används för att få fokus på det som händer/öka spänningen.

  • Gestaltning, gestaltning, gestaltning krävs jämt. Glöm inte det.

  • För att visa barnets ålder gör man små påpekande i texten via dialog eller gestaltning

  • Tänk på att små/yngre barn inte har mogna tankar.

  •  Bra gestaltning: Författaren planterar ett tvivel hos läsaren

  • Ha ett tydligt berättarperspektiv. När det är 1.a skriv inte pappan gjorde si och så, utan skriv pappa gjorde si och så. Viktigt, viktigt

  • Barn förstår inte alltid innebörden i ord. Skriv direkt istället.

  • Tänk också på att stanna i karaktären du valt, flyt inte över till någon annan. Det kan förta en del av hens personlighet.

  •  Se också till att förstärka när någon är rädd, uttråkad, sprallig. Tänj känslorna så mycket du kan. Skriv inte lite rädd, lite arg. Skriv arg, rädd osv

 Det var några sekvenser från torsdagens härliga kursmöte.
Nästa torsdag är det sportlov och ingen kurs, men under tiden vi inte ses ska jag författa ihop en text med två karaktärer som träffas och blir osams om något.
Det ska även finnas ett attribut med i det hela. Och som vanligt är det gestaltning som gäller.

Jag har två böcker att tacka för min kunnighet i det :
Litterär gestaltning av Leif Eriksson och Christer Lundfall
Skapande skrivande av Anders Linnard & Svante Skoglund
Om du vet fler böcker som hjälper till med sådant får du gärna skriva namnet i kommentaren. Jag letar alltid fler medhjälpare.
Jag köper ofta mina från Tradera och Bokbörsen, två bra ställen om man inte vill betala en massa pengar för att lära sig något.
Vet du fler ställen får du gärna rekommendera dem.

Igår fick jag hem en bok som jag genom rekommendationer vet är fantastiskt bra:
Den heter Att skriva Tv-manus och har skrivits av Johann Zollitsch. En man som skrivit många manus och fått dem antagna. Återkommer när jag läst den.

Som vanligt slåss jag med Telias taskiga nät och blir utkastade vice versa inte insläppt på nätet. Men, men vad gör det när solen skiner och jag är frisk. Värre är det med barnen:
Lilleman hostar och snorar och Razmus svettas hela nätterna. Temperaturen ligger mellan 37,5–38,6 grader.
Jag har tänt en brasa i kaminen och sitter bekvämt nedlutad i min härliga fåtölj och skriver.

Tänker tillbaka på hur det var när jag var liten och sjuk. Då fanns det inte ens videos att titta på. Istället satte jag min mamma på att rita och leka med mig. Många gånger ritade vi kläder till mina pappersdockor eller så gjorde vi gipsfigurer som vi sedan målade.
Som du kanske förstår var min mamma en underbar sådan. Hon har i alla tider varit den som pysslat med oss barn och sedan med barnbarnen. Mamma är också en fantastisk författare av barnberättelser något som jag hoppas hon satt fart med nu igen. På äldre dagar har mamma gått datakurs och ska nu börja en skrivkurs.

Nu är det dags för mig att ställa mig vid spisen och göra mat. Dagens lunch blir tunna revbenspjäll med vitlökskroketter och sallad. Något jag hoppas att Peters kompis Stefan också gillar. De jobbar på huset idag, men jag latar mig inne och håller tre vildbasar i schack.

P.s Idag har jag äntligen öppnat mitt förlag.

Ha en härlig dag.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...