23 februari 2013

Recension av boken De sömnlösa

Idag har jag författaren Sanna Juhlin på besök. Hon är 42 år och har pluggat på distans samtidigt som hon skrivit på det här manuset och andra.
Sanna recenserar också böcker på barnboksprat och jobbar extra som regionombud för Västernorrland
Kika in på hennes blogg om du vill veta mer


Den 15 februari släpptes hennes paranormala romance bok De sömnlösa

Lägg hennes namn på minnet. Hon lär säkert komma med fler guldkorn. 
Hittills har hon gett ut de här böckerna:

Memento Mori minns att du skall du

Att fånga en tandfe

Elaka fröken Fårskalle

Syskonen Carlstedts märkliga resa

Men nu skulle jag prata om den nya boken De Sömnlösa
Du dras in i händelserna oavsett du vill det eller ej. Kan inte värja dig.
På ett målande sätt får hon dig att se omgivningen och människorna, känna det de gör. Bli rädd, kärleksfull, arg och fundersam. Helt enkelt vara där.

Huvudkaraktären Smilla presenteras inte förrän efter några sidor, men då har du läst hennes resume av livet som varit och fått ana vad som hänt strax innan hon flydde. Jag skriver ana, för du kastas in i händelserna vartefter du vänder sida.
aktstuganak - vara tillbringat r övernaturliga gåvorg...efter lite tjafs.
lbaka. Själv vill hon bara en sak - vara tillbringat
Jag dras ohjälpligt med av texten och läser den i ett svep. När ett kapitel tar slut skyndar jag mig till nästa. Jag vill veta.

Boken handlar om Smilla som kommit tillbaka till hembygden efter att ha varit utsatt för något i storstaden där hon tillbringat tio år. Hon berättar för läsaren om Jack som hon levt med och David som är hennes bästa vän och den som tagit över hennes affär.

Tillbaka i barndomsbygden möts hon av de två bröderna som luskar för att utröna varför hon kommit tillbaka. Själv vill hon bara en sak – vara ifred.
Genom små detaljer förstår jag att hon har övernaturliga gåvor, något jag lite senare i boken får ett kvitto på.
Smilla ber att få nyckeln till jaktstugan i skogen och flyttar dit

Då träffar hon Kimmo – mannen som flirtar med alla kvinnor som finns i byn. Eller? Är han verkligen en sådan flirtkuse som hon tror? Är han kanske bara ovanligt social med ett stort hjärta?

I staden har Jack märkt att Smilla flytt och tar kontakt med de andra som har samma förmåga. De sömnlösa. Hans familj.

Nu börjar jakten. Vem kommer först? Galningen eller den forne älskaren.

Slutet kan man pussla sig till under läsningen, men då gäller det att vara uppmärksam. Mycket uppmärksam. Sanna delar ut små mikrodetaljer som sakta vävs ihop.

Hon har verkligen lyckats med den här boken. Den är helt enkelt skitbra.

Oavsett du gillar att läsa böcker om övernaturligt eller ej. Läs den.



Frågor:


1.       Var hittade du idéen? 
Hmm…ja, den ursprungliga idéen var att skriva en kärleksroman men det var inte utmanande nog så då kom jag på att göra den till en paranormal romance istället. Egentligen tycker jag också den har en thrilleraktig ton. Jag gillar udda karaktärer och gärna ensamvargar som är på flykt ifrån något. Man kan säga att idéen började med tanken om en enslig stuga och ett hot utifrån.


2.       Hur ofta skriver du? Har du ett schema du följer?
 Jag skriver ofta i perioder men går alltid i tankar och fantasier om böcker. Eftersom jag har studerat i många år på distans så är jag väldigt disciplinerad. Jag kliver upp 5.30 varje morgon och sitter oftast vid datorn fram till dess att jag hämtar barnen. Jag har kombinerat studierna med skrivandet.


3.       Hur du någon drömbok du skulle vilja skriva?
 Ja, drömboken vore att skriva den där försäljningssuccén. Jag hade gärna velat se min bok på topplistorna. Man sätter ju ribban och målen högre hela tiden när man utvecklas och lyckas genomföra sina drömmar. Men jag drömmer ju fortfarande om att få skriva den där kärleksromanen.


4.       Tänker du översätta boken? 
Nja, man kan säga att jag just nu söker litterär agent för boken så visst vill jag nå läsare i andra länder.


5.       Skriver du i Word? Eller? 
Ja, jag skriver i Word och jag räknar aldrig ord. När en historia är slut så är den slut för mig oavsett vad sidantalet hamnar på.


6.       Hur tänker du när du söker förlag?
 Jag söker förlag som passar det manus jag har skrivit. Eftersom jag också skriver barnböcker så är jag väl mer expert på det området men jag känner mig fram om det är ett förlag jag vill samarbeta med. Det spelar ingen roll om det är stort eller litet förlag. Sigfrid Lindhe som är min förläggare på Sigge.euPublishing övertygade mig med sin kunskap vilket fick mig att känna mig trygg.
Eboksmarknaden är också ett intressant område. Böckerna blir billigare för kunden att köpa och man kan nå många läsare.


7.       Finns det något speciellt du gör innan du sätter dig vid datorn?
 Nej, jag har inga speciella ritualer. Helst vill jag ha lugn och ro när jag skriver men får jag en idé eller tanke så kan man ju springa ifrån ett teveprogram eller låta maten stå på spisen medan man skriver. Det är viktigt med impulser som kommer och det måste jag anteckna för att kanske använda när jag verkligen sätter mig ned för att skriva.


8.       Har du en ny bok på gång?
 Ja, jag släpper en barnbok tillsammans med Millis Sarri under aprilmånad men annars skriver jag lite smått på en vuxenroman. Det brukar ju ta några år att bli klar och inget jag vill stressa fram. Jag njutnings skriver kan man säga. Det är när boken börjar ta form och jag känner att det börjar bli allvar som jag kan börja skriva mer målmedvetet och med en tanke om att det här kan bli utgivet. Inte alltid det behöver kännas så.





Och där avslutar jag det här författarporträttet. 
Tack Sanna för att jag fick läsa boken före alla andra och tack för att du så snabbt svarade på mina frågor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...