21 februari 2014

Mary-lou, Kitty, Busiga Bebben, Håkan Bråkan och de andra underbara böckerna

Kommer du ihåg böckerna jag skrev om i rubriken? Jag älskade Kitty och Mary-lou, men ännu mer älskade jag underbara Lotta. Tre starka tjejer jag lätt identifierade mig med.
Kitty och Mary-lou skrevs av Carolyn Keene, medan Lottaböckerna skrevs av Merri Vik

Numera finns tydligen bara Kittyböckerna kvar, men gömd i några lådor ligger hela serier av de nämnda, och i lådan jag fick från min kund låg också några ex av allihop. Det är jättekul att läsa dem som vuxen, men jag märker att det är lite väl många utropstecken, trots att ingen skriker.

Vilka böcker läste du som ung?
Jag läste extremt mycket hästböcker, och har sparat varenda en. Sagoböcker blev ett stort intresse som vuxen. Du vet sådana där som är vackert tecknade, och Walt Disneys bokupplag.

Jag läser varje kväll en bok för ungarna, och igår var det boken Här kommer busiga Bebben av Thomas Svensson
Här kommer Busiga Bebben (samlingsvolym) (inbunden)



Om du inte läst den, gör det. Vi skrattar åt alla tokerier lilla fröken hittar på och samtliga barn fnissar hela tiden jag läser. Jag träffade Thomas på bokmässan 2012. En urtrevlig man.
En annan som jag ständigt återkommer till är Håkan Bråkan
Den underbara ungen som är så otroligt klok och busig.  
När jag kikar in på Bokus ser jag att det har kommit flera nya som vi inte har. Det är tydligen dags att gå en rond på bokrean och införskaffa fler böcker till vårt överfulla barnbibliotek här hemma.
Rävjakten (inbunden)
Naturligtvis finns underbara Pettson och Findus med i vårt bibliotek, och Mamma Mu
Mamma Mu får ett sår (inbunden)
Ett tag läste jag Vargbröder , men det var alltför många böcker i serien, och ungarna tröttnade. Michelle (författaren) har ett mycket speciellt sätt att skriva, som också är lite svårläst. Jag träffade henne på bokmässan 2012 och vi pratade om skrivande med mera. Numera finns det en annan serie hon skrivit. Den heter Bronsdolken , men jag har inte hunnit läsa den ännu.
Vargbröder 1   Den utstötte
När jag var liten läste min mamma Walt Disneys underbara sagor och mängder av djursagor som hon själv skrev, men även sådana som hon hittade i en blå bok jag minns mycket väl. Pippiböckerna, Vi på Saltkråkan och alla de där andra fanns också i biblioteket. Jag minns inte om jag hade någon riktigt stor favorit som liten, men när Madicken kom läste jag den om och om igen. Som vuxen gillar jag mest Pippi och Ronja Rövardotter. I dagsläget finns samtliga av Astrids underbara böcker i bokhyllan här hemma. De kan läsas om och om igen utan att bli tråkiga. När jag var i trettonårsåldern gick LP-skivorna med Djungelboken med mera runt, runt i mitt och min lillasysters gemensamma rum. Barn lyssnar ju om och om igen på sagor. Jag kan än idag varenda vändning och känner direkt igen texten när jag hör den.

När jag flyttade hemifrån köpte jag sagokasetter som jag lyssnade på innan jag somnade. Lite senare byttes de ut till cd-skivor. Mina pojkvänner kunde gnöla ibland, men gillade nog innerst inne att långsamt sövas av berättaren. Ibland läste jag högt för dem ur mina sagoböcker.

Som du ser har jag alltid läst barnböcker. Även idag slinker en och annan mellan. Det är något magiskt med sagor, allrahelst böckerna utan illustrationer. Där är det jag som bestämmer hur allt ser ut som det berättas om. Det är MIN fantasi som träder fram inför mina ögon när jag läser boken.

Vad hade du för favoritböcker som liten? Finns de kvar idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...