19 maj 2014

Helgstök-trädgård-psykologbesök

I helgen har jag inhandlat en varsin kickbike till barnen. Tanken är att de ska leka med den - ute. Jag fattar inte varför ungar inte vill vara ute nu när solen äntligen bestämt sig för att skina intensivt.
På väg från Södertälje stannar vi och tankar på Statoil. Peter köper med sig dricka till mig och barnen och sätter sig i bilen, drar runt, nej, försöker dra runt nyckeln, men icke...
Till saken hör att jag har bråttom hem. Jag ska gå på ett releaseparty klockan fyra.
Eftersom varken min eller Peters mobil var vakna (de hade ingen laddning alls) gick jag in till tjejerna och frågade om de hade en Iphoneladdare.
Efter två timmar åkte vi hem som om inget hänt. Plötsligt gick det hur bra som helst att starta. Underligt och lite spöklikt.
Eftersom det var för sent att åka till releasen sms.ade jag min kära väninna och började istället med trädgården.
Jag och Peter byggde ihop en stomme till växthuset jag fått av grannen, och jag passade på att plantera några blommor jag köpt.
Kvällen gick fort och barnen ville se på film.
Under tiden passade jag på att göra sista bokföringen för förra månaden.

I morse väcktes jag av hundskall. Zenta hade bråttom ut, och när jag kom tillbaka hem var jag pigg.
Peter vaknade också och vi passade på att skriva några fakturor på jobben vi gjort i veckan.
Barnen vaknade så sakteliga och när klockan blev nio väckte jag samtliga som INTE behagat pressa sig upp.
Efter frukost for jag , Peter och Lilleman och kikade på ett eventuellt jobb. Solen sken och det var kokhett i bilen. Räddningen blev vatten i mängder. Peter gick iväg och kollade på det som skulle fixas medan Hampuz spelade på plattan och jag passade på att läsa senaste numret av Mac World.
På hemvägen köpte vi en varsin glass och lite mjölk. Det går mängder nu när barnen blivit större.

Hemma var det tyst. barnen satt inne (????) och spelade dataspel. De åkte ut i ett huj. Underligt att de inte passar på att njuta av vädret tyckte jag och Peter.
Efter att vi ätit (igen) gick Peter och jag ut för att klippa gräsmattorna. Min nya gräsklippare gick jättebra. Plötsligt skramlade i den, och den rykte.
Peter kom rusande och frågade om jag lagt i olja.
Jag skakade skamset på huvudet och kände lätt panik. Hade jag bränt sönder motorn, eller?
Med hjärtat i halsgropen hällde vi i olja och höll tummarna när jag drog i snöret. Det gick trögt, jättetrögt och jag lämnade över handtaget till Peter. Han drog, och drog, och drog, och hoppsan sa, gick den igång med ett högt vrål.
Överlycklig tog jag den och klippte resten av mattan.

Efteråt planterade jag två buskar med vita vinbär, några svartvinbärsbuskar, klippte hallonbuskar, grävde ned Bigarråträdet som jag trodde hade dött, men nu har fått små pytteblad.
Därefter gav jag mig på plockepinnet som skulle föreställa ett växthus modell mindre.
kliade mig i huvudet och byggde, ändrade, byggde igen, och gick efter Peter.
Han försökte också klura ut hur man gjorde, men misslyckades lika mycket som mig. det var bara att inse - något fattades. Ett par pinnar, kanske en hylla eller två.
Ha, ha...när jag kom in kikade jag på nätet på beskrivningen - vi hade gjort fel. 
Ut och gjorde om. jag lyckades smälla in en av pinnarna i läppen och fick tjockläpp.
Peter gick in och jag vattnade vår trädgård. Rosorna såg lite ledsna ut, men kryade på sig när jag duschade dem.

När vi kom in satt barnen i soffan och tittade på film. Jag schasade dem i säng och satte på en cd-saga.
Nu sover alla, till och med katterna som krafsat på dörren i hopp om att få gå ut, men vägrats av mig.
På nätterna ska alla vara inne, resonerar jag. 

Imorgon ska vi till psykologen och prata om utvärderingen de gjort efter att ha deltagit i en lektion på skolan. Spännande att höra vad de säger.
Innan vi åker dit besöker vi min kund som ringt och vill ha hjälp. Det är dags att klippa gräsmattorna och hon vill plantera fler rosor. 

Nu, ska jag läsa lite tidning och försöka varva ned.
Godnatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...