17 september 2013

En början-443

"Jag har en gåva till dig", sa kvinnan som var starkt sminkad och hade långa, mörka flätor. Hon sträckte fram handen till Hanna och tog den. "Följ med."
"Jag får inte lämna skolgården. Mamma..."
"Det går jättefort", fortsatte kvinnan och föste undan Amanda som kom springande. "Du kan inte följa med. Det är bara jag och..." Hon vände sig mot Hanna och satte sig på huk framför henne. "Vad var det du hette nu igen? Åsa? Rebecka?"
"Hanna", sa Hanna och bet sig i underläppen. "Går det fort? Jag får inte komma för sent till lektionen."
Kvinnan tittade på Amanda och tog ett hårt tag i Hannas hand. "Du hinner knappt blinka innan vi är tillbaka. Men, om du inte vill hittar jag säkert någon annan flicka som skulle bli glad", fortsatte hon och gled med blicken över barnen på skolgården.
Hanna fingrade på knapparna på den röda tröjan och huttrade till. Kvinnan såg ofarlig ut och mamma hade sagt att Hanna skulle akta sig för män, inte kvinnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...