7 mars 2014

Göra e-bok i In Design

Igår var jag på kurs. Det var i Förlagsklubbens regi och mycket intressant.
Esbjörn Hyltefors var vår lärare. Han har bland annat jobbat på ELIB.

Jag kom i vanlig ordning alldeles för tidigt och gick runt vid kvarteren runt Oxtorgsgränd. Av en händelse tittar jag på en gatskylt och ser namnet. Det klingar en klocka. Jakobsbergsgatan, hm...det känner jag igen. Adressen är samma som på tuschteckningen jag hittade i grovsoprummet. Den från 1880. Området var naturligtvis helt förändrat, och kullerstenarna borta.
Kylan ute skrämde in mig och jag satte mig och läste en datatidning tills det var dags att börja. De bjöd både på godis, mackor, frukt och dricka.
Folk strömmade in och satte sig. De kom från alla delar av Sverige och snart hade alla platser fyllts.
Tyvärr skulle vi jobba på en Pc, vilket jag inte är van längre. Mac har liksom tagit över. Hemma har jag Ipad, Iphone och Mac Air. Ha, ha...jag har verkligen anammat äpplet.
Nåväl, jag fick hjälp av en tjej från Förlagsklubben som kunde bättre än mig, och snart var vi igång.

Esbjörn började med att berätta att det är stor skillnad på att göra böcker i 5,5 och 6,0. "Köp det nyaste", sa han och la till att "In Design är ganska bra på att göra exporten bra."
Sedan berättade han om olika standarder att göra e-bok.
  • EPub (Den vanligaste som de stora företagen stödjer)
  • Kindle
  • Amazon
  • Mobipocket
Han fortsatte berätta vad nyheterna i CS 6 innebar för vår del, och gav oss massor av tips.

Efter en god lunch på Golden hits fick vi börja agera istället för att bara lyssna.

Och jodå, jag hängde med rätt bra...tills det blev allt klurigare och hjärnan tröttnade. Jag lyckades inte riktigt få till det och koncentrerade mig på att anteckna vad Esbjörn sa, och göra det hemma istället. Förvisso är InDesign dyrt, men jag måste medge att det verkar bra att jobba med. Genom programmet kan jag ju också skapa den webbtidning jag haft länge i tankarna. Det finns inga gränser.

Arbetssättet att göra e-bok är rätt enkelt, men jag hade gärna haft kunskapen hur In Design fungerar innan jag satte mig på kursen. Det hade nog varit enklare.
Att göra e-bok innehåller dessa delar:
  • Förbereda
  • Exportera
  • Utvärdera
  • Korrigera eller publicera
En stor fördel med att göra i In Design är att man kan kolla hur det ser ut i läsplattan, mobilen, och i ipaden.

Verktyg för utvärdering (=läsverktyg) hittar du här:
  • IBooks (till iphones och ipads)
  • Adobe Digital Editions
  • Firefox EPUBreader (en plugin till firefox för att göra den till eboksläsare)
Kristina Svensson har skrivit ett bra inlägg om att göra e-böcker som du hittar under länken, och 

Adobe har en mycket bra beskrivning på hur du gör e-böcker och mycket annat, och den är på svenska.
På nätet finns det massor av folk som gjort e-böcker och glatt delar med sig.

På kursen använde vi Adobe Digital Editions
Ett ganska enkelt verktyg som samtidigt innehöll många funktioner.
Sigil kan man också använda.
Teuvo Lahtinen som är med i föreningen Egenutgivarna är en riktig fena på det här med att göra e-bok. Han har hjälpt flera att göra e-bok och har en enorm kunskap om allt runt omkring.

Jag märkte snabbt att det var noga med var man skrev och vad man skrev. Det här med stilmallar är superviktigt och kan inte hoppas över. Tumregeln är: Allt måste stilmallas och mallarna måste kopplas till taggar.
Taggar är typ sånt här:
<<<<<<<<<>>>>>>>>>>
Helt enkelt rena grekiskan för mig som aldrig jobbat med programmering.

Visste du förresten att en Epubfil egentligen är en ZIPfil som döpts om? Och att inuti filen ligger mappar och XML-filer.
Standaredn på taggar är: h1, h2, h3 osv
P=paragraph

Viktigt: Inga svenska tecken (å. ä, ö) och inga mellanslag.

Vi jobbade vidare med att lägga in bilder i e-boken. Man så kallat förankrar bilderna. Klurigt som attan och att jobba med pc gjorde inte saken bättre. Jag har glömt hur man gör. Mac verkar så mycket bekvämare - enklare.
Esbjörn sa: "Fundera om placeringen av bilderna är viktig. Om inte låt det vara. I en barnbok t.ex kanske bilderna måste sitta på ett speciellt vis, för att barnen ska fatta sammanhanget. Eller i en bok med en massa fakta. Då måste bilderna förankras i texten." 

Vi pratade om omslagsbilden också.  Och jag skrev så fingrarna blödde när han pratade. Ville inte missa något viktigt, men kände att tröttheten lade sig mellan mig och Esbjörn. Hjärnan började trubbas av, och vi tog som tur var en paus.

Esbjörn sa: "Tänk på att omslagen sällan är så stor som boken. Det ska användas på bokförsäljarnas hemsidor som små frimärken och då gäller det att namn och dylikt syns bra. Kolla gärna i er ipad osv."

Det var många svåra ord jag lärde mig igår. Fotnot, referenslänkar, hypertextlänkar, ja du fattar.
Mitt tips är att du köper en bok om InDesign alternativt går in på Adobes sida. Där finns det mesta att skriva ut.

Klockan 17.00 gick vi hem. Trötta i huvudet, men glada över att ha orkat lyssna en hel dag. Jag kan inte säga att jag är expert, men jag kan lite mer, och har idag kikat på InDesigns sida för att eventuellt börja använda det. Kruxet är priset. 

Ett bra och tillgängligt alternativ till InDesign är Scrivener.
Moderskeppet kan du just nu gå en kurs  i det som är på svenska. Priset är 99:-/mån och du kan när som helst kliva ur. Kursen i scrivener innehåller också hur man gör e-bok. Som grädde på moset har du flera andra kurser i samma paket. Bland annat en kurs i In Design. Kika runt själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...